Sök

"Verkar som att många tror att allt löser sig när de får in kapital"

UptrailRekryteringstarta eget

Gustaf Winnberg Foto: Pressbild Uptrail

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Ta betalt för din tjänst från början, då kan du slippa ta in externt kapital. Det menar Gustaf Winnberg, vd och medgrundare för rekryteringsfirman Uptrail, som lyckats locka kunder som Fyndiq, King och Spotify till sin tjänst.

Kapital från utländska och svenska riskkapitalbolag har det senaste året flödat in i  den svenska startupsektorn. 

Men en entreprenör som inte är övertygad om att riskkapital alltid behövs för att få fart på en startup är Gustaf Winnberg, vd och grundare av rekryteringsbolaget Uptrail, som har bolag som Fyndiq, King och Spotify på kundlistan.

Han berättar att han och hans medgrundare från början såg till att ta betalt för sin rekryteringstjänst – för att på så sätt slippa ta in riskkapital till en för låg värdering.

“Vi är intäktsfokuserade och tror att om vi gör en produkt som kunderna är nöjda med så är de villiga att betala för den. Det är inte så att vi principiellt är emot att ta in pengar från riskkapitalbolag, men det känns att som att många tror att du behöver ta in kapital så fort du ska starta företag. Så är det inte. Hela idén med digitala företag är att du inte behöver så mycket kapital för att komma igång”, säger Gustaf Winnberg.

Han säger att han kan förstå att företag som vill växa snabbt eller etablera sig utomlands tar in pengar. Samtidigt tror han att entreprenörer ofta tar beslutet att sälja stora delar av sitt företag för tidigt och till en för dålig värdering.

“Så blir det ju om du vill ta in kapital innan du har kunnat visa att du har en fungerande affärsmodell. Det verkar som om många tror att allt löser sig när de får in kapital. Om du går på Stockholm tech meetup så står Tyler Crowley där som en pingstpastor och pratar om alla miljoner som regnar över startups. Men det är ju först när kunderna kommer in som saker verkligen löser sig”, säger Gustaf Winnberg.

Enligt honom måste ett bolag även börja tänka på kunderna långt innan de har en färdig produkt att sälja.

“Jag tror att många gör misstaget att inte gå på tillräckligt många kundmöten. Det gäller att vara ute och träffa kunder, lyssna på dem och ta till sig vad de vill ha. Många gör misstaget att först lägga tid på att göra en produkt och sedan gå ut till kunderna”, säger han.

Den som söker jobb via Uptrail rekryteringstjänst behöver varken ett cv eller personligt brev. Istället får hen via mobil, platta eller dator svara på ett antal frågor som kundföretaget tycker är viktiga för tjänsten. Svaret på de frågorna ska ge tillräckligt med information för att kundbolaget ska kunna välja ut vilka kandidater de vill fortsätta med.

“Sedan ringer bolagen upp de kandidater som de tycker är intressanta. Bolagen får i snitt in 20 ansökningar per tjänst, vilket är mer än branschsnittet, och nästan hälften av dem ansöker från mobilen”, säger Gustaf Winnberg.

Under sina sex månader har Uptrail kunnat fördubbla sin personal till sju personer och haft över 150 företag som betalande kunder. Mellan maj och juni fördubblade företaget sin omsättning och Gustaf Winnberg räknar med att bolaget kommer att dubblera den igen fram till september.

“Till hösten ska vi vara uppe på en månadsomsättning på 1 miljon kronor. Jag vill inte säga var vi ligger i dag, men vi är inte så långt ifrån”, säger han.

Att det finns flera konkurrenter som Sprancher,  Demando, Selfiejobs, Jobylon,Happyr och Sqore  som erbjuder liknande tjänster är ingenting som oroar honom – eller får honom att lockas av riskkapital.

“Vi ser en otrolig möjlighet att komma in och göra något annorlunda. Det här är en marknad som skriker efter innovation. Alla som vill byta jobb är trötta på hur det ser ut och att processen hela tiden är ur företagens perspektiv. De vill ha nya sätt att söka jobb på”, säger Gustaf Winnberg.

Läs mer