Sök ikon

Sprancher tar in såddrunda för att ta kål på cv:n och personliga brev

Artikel bild
Foto: Anders Wiklund/TT och Sprancher.

Det ska bara ta en minut att söka jobb och för rekryterare att hitta rätt kandidat. Det är tanken bakom techbolaget Sprancher som nu tar in 1 miljon kronor i en såddrunda och lanserar sin produkt.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

sara@breakit.se

Reporter

Simon Werner-Zankl jobbade tidigare som ekonomichef på ett rekryteringsföretag. Han insåg att det var alldeles för krångligt att söka jobb och började fundera på hur man kan göra det enklare och snabbare att hitta varandra.

Tankarna ledde till att han och Annie Grönblad startade Sprancher tillsammans.

“Lika enkelt som köpare och säljare kan träffas via Hemnet och Blocket ska arbetssökande och rekryterare kunna träffas på Sprancher. Du ska enkelt kunna beställa en lista med kandidater utefter dina sökkriterier”, säger Simon Werner-Zankl, medgrundare och vd för bolaget, som har sin bas i Jönköping.

Tjänsten fungerar så här: Du skriver in vilka yrken du har arbetslivserfarenhet inom och var du vill jobba. Sedan kan rekryterare se att det finns till exempel 17 registrerade journalister i Uppsala eller nio sjukgymnaster i Umeå som söker jobb och kontakta dessa direkt.

Var sjätte månad mejlar Sprancher de som har registrerat sig. Om de inte svarar på det tredje mejlet raderas de ur databasen.

Att registrera sig som arbetssökande kostar ingenting och tar enligt Simon Werner-Zankl bara någon minut. Företagen betalar först när de vill låsa upp information och se kandidatens namn och kontaktuppgifter.

“På det här sättet tar vi bort jobbannonsen, cv:et och det personliga brevet. Vi gör att rekryterare kan ha direktkontakt med aktuella kandidater. Samma dag som behovet uppstår kan du boka intervjuer, i stället för att först behöva fundera på hur annonsen ska skrivas”, säger Simon Werner-Zankl.

Inför lanseringen har Sprancher tagit in en såddrunda om 1 miljon kronor från affärsänglarna Anders Roos och Ivan Madunic som driver rekryteringsbolaget Intend.

“De har 30 års erfarenhet av rekrytering och ser varje dag de problem som rekryterare har, så det är viktigt för oss att få med dem i vår styrelse”, säger Simon Werner-Zankl.

Målet är att växa globalt på sikt men i första hand gäller det att få in kandidater till databasen.

Grundarna av Sprancher vill inte se sig som några konkurrenter till befintliga rekryteringstjänster, utan snarare som ett komplement.

“Du kan använda vår tjänst som ett komplement när du rekryterar på Linkedin. Vi ger dig en lista på de tre saker du inte får där, vilka som söker jobb, inom vilka yrken och på vilka orter. Vi är heller inte en konkurrent till bemanningsföretag, eftersom de själva ser ett stort behov av vår tjänst”, säger Sprancher-grundaren.

Det finns en stor grupp techföretag som försöker lösa ungefär samma problem. Några av dem är DemandoSelfiejobs, Jobylon, Happyr och Sqore som Breakit har skrivit om tidigare. 

"Selfiejobs får man anse som starkt nischad. Få personer vill spela in en video om sig själv och bygger på ett aktivt engagemang. Även Demando kräver en stor insats. Du som söker jobb via vår tjänst ger oss en minut, sedan behöver du inte göra mer", säger Simon Werner-Zankl.

Läs mer