För tre år sedan började grundarna David Johansson, Lennart Engelhardt och Tobias Nyholm att klura på tjänsten Happyr. De såg hur arbetsgivare kämpade med att hitta rätt personer bland mängden av ansökningar de fick in. För ett år sedan lanserade de en molntjänst där varje jobbsökares personlighet matchas med arbetsgivarens behov.
Sedan dess har de knutit till sig ett 20-tal kunder, den senaste i ordningen är den ryska klädjätten Melon.
“En stor del av vår affär bygger på att vi har en väldigt skalbar plattform. Med tanke på de senaste årens utveckling så tror jag att många skräms av Ryssland. I vårt fall handlar det om rekrytering och det är ett relativt ofarligt område jämfört med mediebranschen där regelverken har knipits åt ganska hårt”, säger David Johansson, medgrundare och vd för Happyr.
Han har en förälder som är från Ryssland och talar själv ryska flytande, vilket så klart är en stor fördel.
“Det är väldigt mycket mer komplicerat om man inte har någon förståelse av kulturen eller språket. Precis som att gå in i en kinesisk marknad där språkbarriären kan vara stor, behöver man ha någon sorts representation på det lokala språket. Det finns många rysktalande och ryssar här i Stockholm så kompetensen har vi”.
En annan sak som underlättar är att bolaget inte har någon lokal närvaro i landet utan kan sköta relationerna direkt från Stockholm.
För de som vill driva sin verksamhet på plats i Ryssland är det mer att tänka på.
“Myndighetskontakter är den stora utmaningen och liksom i många andra länder finns det en större korruption. Man får vara beredd på att vissa saker som går väldigt fort i Sverige kommer ta väldigt lång tid. Funderar man på att starta ett lokalt kontor så prata med människor som gjort det tidigare och knyt upp med människor på plats som kan hjälpa, säger David Johansson.
Han berättar att företagskulturen i Ryssland är tuffare och mer formell än i Sverige. Att affärsklimatet inte präglas av samma stabilitet som i Sverige gör att förtroende måste förtjänas och man lämnar helst inte frågor obesvarade inför ett samarbete.
“Det avspeglas även i de personliga relationerna och det kan rubba balansen för oss som är vana vid en mjukare och mer inbjudande möteskultur. Kombinera ett professionellt affärsmannaskap med en personlig touch och visa att du är en trovärdig och långsiktig partner. Då kommer det som till en början verkat avskräckande att utvecklas till en öppen, tydlig och givande relation, som på sätt och vis är starkare än man kunnat tro”, säger David Johansson.
Happyrs tjänst fungerar så att arbetsgivaren får en rankad lista där de bäst matchade jobbsökarkandidaterna hamnar högt upp. I tjänsten finns en automatiserad anonymisering så att alla kunder får möjligheten att skapa sina första intryck helt baserat på kompetens och vad personen kan tillföra, i stället för exempelvis kön och ursprung.
Förutom Melon jobbar Happyr med Burger King Scandinavia, Pizza Hut, KFC och Stockholms universitet. Rekryteringen till hela driftsorganisationen för nya Karolinska sjukhuset går också via bolaget.
Företaget tjänar pengar genom att ta en procentandel på värdet av rekryteringen. Under 2014 omsatte Happyr 700.000 kronor – målet är att trefaldiga den siffran under 2015.