Sök ikon

Startup-bolaget Jobylon säljer jobbsajten till Bonnier

Artikel bild

Grundarna Niklas Emanuelsson och Aref Abedi riktar in sig helt på sitt sociala allt-i-ett-verktyg för rekrytering.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

Affären med Bonnier innebär att mediekoncernen tar över Jobylons teknik för att automatiskt samla in data om jobbannonser och artiklar som ligger öppna på nätet.

Jobylons medgrundare Aref Abedi vill inte berätta hur mycket Bonnier betalar för verktyget.

"Det ligger mycket arbete med att ta fram den spindelteknik som ligger bakom. Däremot har vi på Jobylon insett att vi saknar den distribution som krävs för att bli en fullödig marknadsplats för rekrytering", säger han.

Bonnier ska koppla ihop verktyget med sina nischade affärssajter, exempelvis mediesajten Resume och vårdsajten Dagens Medicin.

För Jobylons del innebär försäljningen att företaget nu helt ska koncentrera sig på sin nya tjänst, som låter kunder (även sådana utan kunskaper om design) skapa snygga jobbannonser, sprida dem i sociala medier och hantera alla ansökningar i samma gränssnitt.

"Det har fått väldigt bra respons hittills. Vi finns redan i 100 städer globalt med det nya verktyget. Det som jag tror har klickat där är att det är så pass enkelt att använda - vem som helst förstår", säger Aref Abedi.

Bland kunderna finns bland andra fyndkedjan ÖoB (Överskottsbolaget) och gymbolaget Fitness 24 Seven samt  fikakedjan Dunkin Donuts.

Läs mer