Det händer att affärsutvecklarna i Jönköping träffar personer som har fötts i Science Park. En gång i tiden låg nämligen stadens sjukhus här. I dag försöker Gustav Österström, Tobias Dahlberg, Lovisa Skyborn och resten av kollegorna att få idéer att förlösas mellan väggarna.
"Jönköpingsregionen har en lång tradition av entreprenörskap, många brukar tänka på Gnosjöandan. Vi har ett gynnsamt affärsängelsklimat i regionen och det är relativt lätt att hitta de första miljonerna till våra bolag. Den konkurrensen är nog rätt mycket större i Stockholm,” säger Gustav Österström, som är affärsutvecklingsansvarig på Science Park.
Ändå har det väl inte fötts överdrivet många drakar i Jönköping – hittills. Men det görs en hel del från offentligt håll för att det ska bli så. Nyligen startades till exempel Speed Capital som ska gå in med såddkapital i tidiga faser, vilket vi tidigare rapporterat om.
Science Park arbetar också tätt ihop med Jönköpings universitet för att fånga upp studenterna tidigt och få dem att stanna i Jönköping.
“Vi har som mål att gå igenom 1.000 idéer från hela länet varje år. Av dessa brukar 25 procent komma från studenter. Vi arrangerar till exempel ex-jobbsmatchningar och är delaktiga i olika kurser. Man kan absolut säga att vi är högskolans förlängda arm kopplat till entreprenörskapet,” säger Gustav Österström.
Medan det i många andra städer finns en rad olika aktörer ser det annorlunda ut i Jönköpingsregionen. Härutgör Science park en viktig del utav ekosystemet och tillsammans med Almi och högskolan bildas en stark trio.
“Genom oss på Science park kan entreprenörerna få tillgång till hela ekosystemet. Såväl våra två riskkapitalbolag som investerar- och entreprenörsnätverk och en egen affärsutvecklare. Vi tror att det här är receptet för att skapa ett bra klimat för våra bolag.”
I en del av byggnanden sitter de 18 inkubatorsbolagen. Vi springer på grundarna till både föreläsningstjänsten Sport Competence, rekryteringsföretaget Sprancher och grannsamverkansappen Tuva.
En företag som är i startgroparna för att lansera sin tjänst är Seekly. Det är en digital community som i form av en app kopplar samman människor med gemensamma intressen och ger dem förslag på events och aktiviteter inom ett valt geografiskt område.
“Om du till exempel har registrerat cykling som ett intresse så kommer alla cykelevent inom sökradien att göra dyka upp som pushnotiser i telefonen. Du kan på ett enkelt sätt hitta andra användare som delar ditt intresse,” säger Oscar Meivert, medgrundare och vd för Seekly.
Räcker det inte med grupper på Facebook?
“Vi är mer lokala så tillgängligheten är mycket enklare hos oss. Du kan välja att filtrera flödet för att snabbt få fram allt som involverar just dina intressen. Enligt undersökningsföretaget Novus är de största hindrena från att utöva ditt intresse just tid, pengar och att hitta likasinnade. Det försöker vi lösa på ett effektivt sätt.
Hur ska ni tjäna pengar på appen?
“Både företag och privatpersoner kan lägga upp event, så vi kommer att ta ut en liten avgift från de företag som vill synas i appen,” säger Oscar Meivert.
Seekly planerar att lanseras i början av nästa år för Ios och Android.