I två års tid har vd:n och grundaren Ralf Lilja jobbat med att ta fram sin föreläsningstjänst. Nu har den blivit verklighet. Tjänsten, som riktas mot svenska idrottsföreningar, är en plattform för digitala föreläsningar med Sveriges främsta idrottsexperter.
“Det är ett strukturellt problem inom idrotten att göra expertkompetens tillgänglig för alla. Det känns väldigt roligt att ha fått till samarbetet med fotbollsförbundet. Det är 3.200 klubbar som får ett specialerbjudande på tjänsten direkt nu”, säger Ralf Lilja.
Redan från starten erbjuder tjänsten föreläsningar med 45 olika experter som till exempel idrottsläkare och idrottspsykologer, men även kända profiler som Thomas Ravelli och Tina Thörner.
Eftersom en del av erbjudandet är just personliga möten med de olika experterna kan man dock ifrågasätta hur skalbar modellen egentligen är. Bara med fotbollsklubbarna kan det bli ont om tid för att prata med en expert.
“Våra experter är ju människor precis som alla andra. De bestämmer själva hur mycket av sin tid de vill erbjuda via tjänsten. Men det är fortfarande mycket bättre än så som det var innan. Då hade inte mindre klubbar någon möjlighet alls att ta del av deras expertis”, säger Ralf Lilja.
Själva utvecklingen av tjänsten kom igång i början av 2015 och har finansierats av ängelinvesteraren Björn Thylenius, som även är styresleordförande i mediestartupen JKPG Live. Hur mycket pengar det handlar om vill inte bolaget gå ut med, men expertföreläsningar är överlag inte särskilt billiga. Dessutom har bolaget fyra tv-studios där de spelar in klippen.
För bolagets del är tanken framöver främst att fortsätta att spela in föreläsningar med olika experter och att få ut tjänsten till fler föreningar.
“Fotbollsföreningarna prioriteras ju lite extra nu på grund av samarbetet med förbundet. Men det dröjer nog inte så länge innan vi får in fler förbund. Sedan blir det att hjälpa klubbarna ekonomiskt också. Vi har löst det så att de kan göra vårt material tillgängligt på sina webbplatser för sina sponsorer och få en liten andel av försäljningen om sponsorerna köper enstaka föreläsningar."
Rättelse: I en tidigare version av artikeln skrev vi att SvFF är kund hos Sport Competences. Förbundet är inte en kund utan en samarbetspartner. Vi beklagar felet.