Texten är en av de mest lästa artiklarna på Breakit senaste året och publicerades ursprungligen 25 april 2015. God jul önskar Breakits redaktion.
Som svensk Google-chef kallades hon i media för Nätdrottningen och det blev stor uppmärksamhet när hon hoppade av den posten för att starta eget hösten 2013. Tillsammans med tre andra tungviktare i mediebranschen - TV4:s tidigare planeringsdirektör Malte Andreasson, musiktjänsten Epidemic Sounds vd Oscar Höglund och TV4:s gamla nöjeschef Jan Zachrison - drog hon då igång Youtube-nätverket United Screens.
Förväntningarna var högt ställda redan från start och mediekoncernen Bonnier gick in med 20 miljoner kronor i riskkapital för en 20-procentig andel av bolaget.
Fram tills nu har Stina Honkamaa Bergfors och de andra grundarna varit väldigt sparsamma med att lämna ut några finansiella detaljer om verksamheten men för Breakit avslöjar hon nu en rad hårda siffror.
”Vårt bokslut för förra året är precis klart och vi omsatte 21,2 miljoner kronor förra året. Tillväxten i år är riktigt bra och bara under första kvartalet har vi sålt för över 10 miljoner kronor”, säger Stina Honkamaa Bergfors.
Det kan jämföras med det andra stora svenska Youtube-nätverket Splay, där mediejätten MTG äger knappt 50 procent, som förra året omsatte 25 miljoner kronor.
Målsättningen för det innevarande räkenskapsåret är högt ställda för United Screens.
”Målet i år är att dubbla omsättningen till över 40 miljoner kronor”, säger Stina Honkamaa Bergfors.
Fortfarande går dock verksamheten med förlust - förra året blev det ett minus på 9,7 miljoner kronor.
”Det är helt enligt plan. I år gör vi också förlust då vi fokuserar på tillväxt. Vi finns sedan tidigare med kontor i Helsingfors men öppnar nu också i Oslo och lite senare i år i Köpenhamn”, säger Stina Honkamaa Bergfors.
Det som driver United Screens kraftiga tillväxt är det historiska skiftet som nu sker från traditionella tv-kanaler (linjär-tv) till webb-tv. Statistisk från mätinstitutet MMS visar att de linjära tv-kanalerna, i åldersgruppen 15-44 år, tappade 14 respektive 17 procent av tittarna under januari och februari jämfört med samma period förra året.
”När jag jobbade på TV4 var ett tapp på två, tre procent mycket. De förändringarna vi ser nu är verkligen dramatiska”, säger Malte Andreasson som idag är vice vd för United Screens.
Det är Yotube-stjärnor företrädda av United Screens och andra nätverk som tittarna istället söker sig till. United Screens säljer reklamutrymme i anslutning till sina Youtube-stjärnors filmer men också så kallade branded content som placerar som en del i det redaktionella innehållet. Exempelvis lät ett stort bryggeri några av United Screens Youtube-stjärnor tävla om att designa en ny flaska. En tävling som Youtube-stjärnorna pratade om i sina filmer.
”Idag är fördelningen ungefär 60 procent reklam och 40 procent branded content”, säger Stina Honkamaa Bergfors.
I United Screens stall återfinns idag nästan 300 olika så kallade Youtubers. Bland annat företräder United Screens träningsbloggaren Ida Warg, bilfantasten Gustav Träff och hans GT Board samt spelpersonligheten Sp4zie.
”Just nu har vi runt 100 miljoner visningar i månaden men målet är att vid årets slut vara uppe i över 200 miljoner visningar”, säger Malte Andreasson.
I förra veckan avslöjade vi att TV4 planerade ett eget Youtube-nätverk. Men det är inte någon konkurrens som bekymrar United Screens.
"Nej, det finns redan en rad nätverk och ett nytt gör vare sig till eller från för oss. Det här är en marknad med mycket stark tillväxt", säger Stina Honkamaa Bergfors.