Sök ikon

Han är den stora vinnaren när tittarna flyr gammel-tv

Artikel bild

Från 4 miljoner kronor till drygt 25 miljoner kronor på ett år - mediehuset Splay surfar på den starka Youtube-vågen. Nu går bolaget också in på den tyska marknaden.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Under fjolåret minskade för första gången det traditionella tv-tittandet i Sverige. Orsaken till minskningen var framför allt att de yngre tittarna valde bort svenska kanaler till förmån för Youtube.

Det avspeglas med önskvärd tydlighet i Splays omsättningssiffror som ökade med över 500 procent förra året. Splay är, efter Bonnier-delägda United Screens, det största Youtube-nätverket i Sverige och säljer olika annons- och sponsorpaket. Omsättningen hamnade 2014 på dryga 25 Mkr.

I takt med att de unga tittarna väljer Youtube istället för de traditionella tv-kanalerna så följer också annonsörerna efter.

”I Sverige har stora globala jättar som McDonalds och Unilever varit snabba på att styra om delar av sin annonsering till Youtube. Hittills har inte de svenska bolagen varit lika aktiva men de kommer nu också”, säger Vigor Sörman, vd och grundare av Splay till techsajten Breakit.

För någon månad sedan fick Splay in nytt kapital från delägaren MTG-X som nu kontrollerar 49 procent av aktierna och en del av pengarna ska nu användas till en internationell expansion.

”Under fjolåret gick vi in i Finland, Norge och Danmark och nu har vi precis lanserat i Tyskland”, säger Vigor Sörman som rekryterat en av säljcheferna hos den tyska mediejätten Prosibensat 1 för att ta hand om verksamheten i Tyskland.

”Den första affären landade vi den här veckan. I startskedet fokuserar vi på att etablera vårt instagram-nätverk Gosnap”.

Splay har knutit till sig en rad artister och andra personer med många följare på Instagram. Via plattformen Gosnap kan företag sedan få ut sitt budskap via de så kallade instagram-stjärnorna. I dagläget har kan Splay på detta sätt erbjuda annonsörer tillgång till 32 miljoner följare på Instagram.

”Vi är först med att erbjuda en automatiserad tjänst för Instagram av det här slaget. I dagsläget står Youtube för 95 procent av våra intäkter men på lite sikt är jag övertygad om att Gosnap kan ta en betydligt större andel”, säger Vigor Sörman.

För de största stjärnorna på Instagram kan ett företagssamarbete betyda mycket stora pengar. Modeprofilen Kenza Zouitten, som har nästan 1 miljoner följare på Instagram, kan till exempel få runt 50000 kronor varje gång hon lägger ut en sponsrad bild. Från den summan ska dock dras provision till nätverk som Gosnap eller andra förmedlare.

Nyfiken på mer? Lyssna på Breakits podcast!

Läs mer