Teknik och innovation stöper just nu om näringslivet i grunden. Breakit är en ny, snabbväxande nyhetskanal för dig som vill följa och vara en del av detta historiska skede. Tillsammans är vi med och formar ett nytt näringsliv som bygger på nyfikenhet, integritet och hjärta.
Breakit fokuserar på det nya näringslivet, inte gårdagens industri.
Efter att tillsammans ha tillbringat nästan tjugo år som journalister på Dagens industri bestämde vi, Stefan Lundell och Olle Aronsson, oss för att lämna vår trygga tillvaro där.
Vi såg att det saknades en nyhetskanal som på riktigt bevakade de omvälvande förändringar som näringslivet står inför i digitaliseringens tidevarv. Därför startade vi i mars 2015 Breakit.
En grundprincip redan från start har varit att vi ska vara maximalt transparenta som entreprenörer. Vi tror att det både kan hjälpa, uppmuntra och inspirera andra. Dessutom är det ett effektivt journalistiskt grepp för att beskriva komplicerade skeenden.
Som en direkt konsekvens av den inställningen har vi utlämnande berättat om vårt första år som entreprenörer, hur vi tagit in riskkapital, vår ångest och våra nära döden-upplevelser med Breakit.
2017 utsågs Breakit till "Årets digitala tidskrift, fackpress" på Tidskriftsgalan i Stockholm med den här motiveringen:
"Med en granskande journalistik som kombinerar allt det bästa med modern nyhetsrapportering har denna raket tagit en ledarposition och fördubblat sin omsättning för andra året i rad. Mod, digital briljans och unik journalistik verkar vara ett givet framgångsrecept."
2018 vann Breakits journalister Guldspaden, Sveriges tyngsta pris för grävande journalistik, i kategorin "Nytänkare". Detta för granskningen där vi wallraffade som cykelbud hos Uber Eats och Foodora – och sände live direkt från cykelsadeln medan granskningen fortfarande pågick.
Och 2019 var det dags för en ny, fin utnämning – Sveriges Tidskrifters Stora Pris som tilldelades Breakits grundare Olle Aronsson och Stefan Lundell med följande motivering:
“De lämnade sina trygga jobb på den stora tidningen för att skapa något helt nytt i en nisch som konkurrenterna hade missat. Genom att bryta ny mark utan att tappa den journalistiska kompassen visar de på möjligheter för digital journalistik, både publicistiskt och affärsmässigt. Det här är grundarna som lever som de lär och är transparenta med sina egna med- och motgångar. Så har de blivit inspirationskällor och förebilder, och har skapat sig trovärdighet i den bransch de själva har att bevaka.”
2021 vann Breakits Stefan Lundell tillsammans med Bling startups medgrundare Deqa Abukar Stora journalistpriset i kategorin “Årets förnyare”!
Juryns motivering: "Breakit tar med sig läsarna på ett journalistiskt experiment. En oväntad allians vill tackla ett problem: att investerarnas pengar stannar i Stockholms innerstad".
Vår resa med Breakit har bara börjat. Vi vill att du också ska vara en del av den.
Tre värdeord är grundläggande för Breakits journalistik och för hur vi driver vår verksamhet:
Nyfikenhet. Vi älskar innovation och nytänkande.
Integritet. Att upprätthålla högsta trovärdighet mot våra användare och partners är avgörande för vår framgång.
Hjärta. För oss på Breakit väger hjärta och hjärna lika tungt.
Antal anställda: 21.
Omsättning: 36,7 miljoner kronor (2023).
Läsare: Cirka 250.000 unika webbläsare i veckan (följ trafikutvecklingen här).
Ägare: Mediekoncernen Bonnier äger 30 procent. Breakits grundare Stefan Lundell och Olle Aronsson kontrollerar tillsammans med familjerna Persson och Wilkne en majoritet av aktierna. Övriga aktier ägs av Breakits tidigare vd Camilla Bergman, chefredaktör och nuvarande vd Jon Mauno Petersson, personal och affärsänglar.
Vd: Jon Mauno Pettersson
Chefredaktör: Jon Mauno Pettersson
Ansvarig utgivare: Jon Mauno Pettersson