Sök ikon

Mauri Hermundssons nya satsning – tar upp kampen om chipshyllan (och jagar kapital)

Mauri Hermundsson. Foto: TT

Han är en av Sveriges största influencers och har gjort succé på både gammel-tv och med sin Youtube-serie Uppdrag: Mat.

Men Mauri Hermundsson verkar inte nöja sig med det. Nu kan vi avslöja att han ska ge sig in i en helt annan bransch.

“Han vill göra något gott till folket – av folket”.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Mauri Hermundsson har poppat upp som en folkkär stjärna och syns praktiskt taget överallt. Nu vill han synas på ännu fler ställen.

Vi kan nämligen avslöja att han har en helt ny business på gång.  

Nämligen chips. 

Breakit har kommit över ett prospekt där Mauri Hermundsson söker 6 miljoner kronor för att dra igång chipstillverkning. Han har slagit ihop sig med spökköksentreprenörerna Varga Moshtagh, David Carlsson och Joakim Ödlund som tidigare lanserat Youtube-giganten MrBeasts hamburgare i Sverige. Deras bolag Myllra backas också av Humble-grundaren Noel Abdayem.

De 6 miljonerna som de hoppas kunna få in från investerarna ger 20 procent av bolaget och ger alltså en värdering på hela bolaget på 30 miljoner. Planen är att kapitalet ska ta bolaget till vinst på bara två år. 

Tanken är att utnyttja Mauris räckvidd och kändisskap för att kränga chipsen som ska tillverkas i Södertälje, där Mauri också är uppvuxen. 

“Det är inte en slump. Mauri vill göra något gott till folket, av folket. Han är uppväxt nära fabriken, och det blir ett sett att hålla kvar i hans rötter”, skriver Varga Moshtagh i ett mejl till Breakit.

“Samtidigt kan han veta att arbetsförhållandena är bra och följer svensk standard.”

Förhoppningen är att komma in på de stora kedjorna och finnas i 2000 butiker redan om tre år. I pitchen skriver bolaget att de har starka tecken på att de redan från start kan komma ut i Hemmakvälls och Kandyz butiker. 

Det var faktiskt när affärerna runt Mr Beast hamburgare brakade ihop som idéen till att göra något med Mauri Hermundsson kom upp.

“Vi ser honom som Sveriges Mr Beast”, skriver Varga Moshtagh.

“Inte bara i att hålla hög kvalité på content och att våga satsa på stort content. Men att han är folkkär, kompetent och någon vi ser checkar många entreprenörsboxar.”

Det känns ändå som att det är ganska trångt i chipshyllan – hur ska ni nå igenom?

“Vi ser att vi har en ny och unik go-to-market strategi som ingen har testat än i detta segmentet.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer