Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Världens största youtuber i infekterat burgarbråk – och svenskarna som drabbats i beefen

Grundarna bakom Myllra och "MrBest". Foto: Press

Det har blossat upp till strid kring en hamburgare. På ena sidan står världens största youtuber, Mr Beast. På andra bolaget bakom hans snabbmatskoncept.

Anklagelserna är hårda: Hamburgaren är oätbar och influencern är en mobbare.

I kläm, mitt i striden, hittar vi en svensk uppstickare som satsade på den kända profilen.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Han är absolut störst på videoplattformen Youtube (och petade ner svenska Pewdiepie från tronen) med 174 miljoner prenumeranter och levererar påkostade och intrikata upptåg som ”levande begravd i 50 timmar” och videor där han ger bort pengar. Han kallar sig MrBeast men heter egentligen Jimmy Donaldson, och är en 25-årig entreprenör född i Kansas i USA.

Han må vara både stormrik och superkänd men en sak är säker. Han är inte nöjd med sina burgare. Jimmy Donaldson är nämligen mitt uppe i en rejäl beef om MrBeast Burger – ett varumärke han var med och lanserade 2020. Han har stämt bolaget bakom konceptet, Virtual Dining Company, och hävdar att de skadar hans varumärke genom att leverera en produkt som inte håller måttet. Nu vill han att en domare häver samarbetet. Ord som ”oätbar” och ”vidrig” nämns i stämningsansökan, enligt BBC.

Mr Beast Burgers levererar från mer än 1.000 så kallade spökkök världen över. I Sverige var det spökköksaktören Myllra (tidigare Kitchengrowth) som tog sig an Mr Beast burgarmärke.

Breakit pratade med Myllras vd och medgrundare Varga Moshtagh i början av året.

“Många spökkök lanserar egna varumärken man inte har någon relation till. Vi tror på att kunden ska ha ett förtroende för varumärket när man lanserar virtuella restauranger och den unga målgruppen har det för influencers och profiler de gillar. Det här är ett sätt att stötta sin favoritinfluencer genom att beställa hamburgare och ta del av deras content fysiskt”, sa han då.

Virtual Dining Concepts, alltså bolaget som nu stäms av MrBeast har svarat på stämningsansökan med en egen. De menar att Youtube-stjärnans kändisskap bara har vuxit med samarbetet och kallar anklagelserna för en ”mobbningstaktik” vars syfte bara är att komma åt mer pengar.

”Vi hade hoppats att herr Donaldson skulle agera hedersamt”, lyder ett uttalande från företaget. 

”Men istället har hans girighet överskuggat hans löfte och sanningen och han kommer att få möta konsekvenserna i domstolen när VDC lämnar in sin stämningsansökan mot honom.”

Mitt i det infekterade bråket står alltså svenska Myllra, som satsade på Mr Beast Burger.

Vad tänker ni om den här rättsliga striden som blossat upp?

”MrBeast har stämt VDC, och VDC har stämt MrBeast. Det verkar ha varit en dispyt mellan dem i USA där de pekar på olika saker, vi har inte detaljerna. Det har inget med vårt företag att göra och vi är inte i någon legal tvist”, skriver Myllra-medgreundaren David Carlsson i ett skriftligt svar till Breakit. 

”Vi tycker det är jättetråkigt, för det är så många glada restauranger i Sverige som vi jobbat med samt slutkunder som ätit och fått en jättefin upplevelse. Men vi kommer sannolikt stänga ner MrBeast Burger, oavsett. Om han själva inte vill att det drivs vidare så vill vi inte driva det i hans namn även om det legalt ägs av någon annan. Vi försöker driva bolag och relationer på ett så ‘trevligt’ sätt som möjligt.”

David Carlsson säger att Myllra inte kommer sälja hamburgare på lite längre sikt men att man har andra affärsområden som bolaget har utvecklat sedan tidigare, samt 10 fysiska kök och tre mathubbar. 

”Vi har en ok kassa, ett kompetent team så jag tror det kommer roliga nyheter snart.”

Ni lyfte ju fram just en influencer som en fördel när det gäller att lansera virtuella restauranger sist ni talade med Breakit – hur tänker ni om det nu, nu när ni är i händerna på en riktig superinfluencer som slår bakut?

”Det är en USP med varumärket såklart, och genererar otroligt kundintresse. Men att vi inte själva hade direkt relation med "influencern" är något vi i efterhand ångrar”, skriver David Carlsson som tillägger att han spår att influencerbrands tillhör framtidens största brands. 

”Men det gäller att göra det genuint och att alla inblandade faktiskt tror på produkten/ tjänsten. Det är svårt att veta när vi inte har en direkt relation. Men vi lär oss hela tiden som entreprenör, och vi försöker inte grotta ner oss för mycket i det nu, vi tar den lärdomen vi kan och klättrar upp på hästen igen och forsätter vår resa!”

Under 2022 visade Myllra upp en omsättning på 1,3 miljoner kronor med ett minusresultat på 3,1 miljoner. Det året tog bolaget in 7 miljoner kronor i en runda där bland annat Humbles Noel Abdayem investerade, tillsammans med den förre NHL-spelaren Jonathan Ericsson.

Läs mer