Sök ikon

Hon hakade på Jay Z – nu flirtar Spotify med Rihanna i ny kampanj

Artikel bild
AP Photo/Kevork Djansezian

Spotifys nya funktion ”Tweet the Beat” hyllar superstjärnan Rihanna.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

jon@breakit.se

Chefredaktör

I helgen lanserade den svenska musiktjänsten Spotify en ny funktion i sin tjänst – eller kanske snarare en påtvingad marknadsföringskampanj.

Tjänsten heter "Tweet the Beat" och bygger enligt sajten The Verge på att det då och då dyker upp en ruta i musikspelaren där lyssnaren uppmannas skicka ut sin kärlek till superstjärnan Rihanna på Twitter.

Fritt översatt står det i uppmaningen: ”Rihannas nya singel är här och vi älskar den! Berätta för Rihanna vad du tycker om den”. Därefter finns en Spotify-grön tweet-knapp som skickar ut kärlekshälsningen på det sociala nätverket.

Hittills kretsar kampanjen enbart kring Rihannas och hennes singel "Bitch Better Have My Money”. Enligt en talesperson från Spotify är funktionen gjord för att användarna ska kunna uttrycka sin kärlek och uppskattning till artisterna de lyssnar på.

Men att det är just en Rihanna-låt som som kampanjen hittills har kretsat kring är knappast någon slump. Rihanna är en av artisterna som beslutat sig för att hoppa på Jay Z:s konkurrerande tjänst Tidal, och släppte förra veckan låten ”American Oxygen” exklusivt på plattformen.

Att se kampanjen som en kärleksförklaring från Spotify till Rihanna är nog inte att övertolka situationen. 

Det är inte första gången som Spotify skickar kärlek till en artist som nobbat dem. När Taylor Swift förra året beslutade sig för att ta bort sin musik från den svenska tjänsten, på grund av den gratismodell tjänsten delvis anammar, deklarerade bolaget i ett pressmeddelande att de ”älskar Taylor Swift”. Förutom att skriva om en textrad i den amerikanska superstjärnans låt ”Love Story” ("Taylor, we were both young when we first saw you, but now there’s more than 40 million of us who want you to stay, stay, stay. It’s a love story, baby, just say, Yes.”) lanserade bolagets pr-avdelning även hashtagen #justsayyes på Twitter.

Den kärleksförklaringen resulterade dessvärre inte i någon vidare framgång – Taylor Swifts musik går fortfarande inte att lyssna på via Spotify.

LÄS MER: "Kul så länge det varade - musikbranschen är i förändring"

LÄS MER: "Exklusiva släpp på Tidal – nu går Beats Music samma väg"

Läs mer