”Det är absolut väldigt höga värderingar där ute och en massa kapital som flödar in i vårt segment. Då blir det trångt”, konstaterade Kinneviks storägare Cristina Stenbeck i en exklusiv intervju som vi publicerade här på Breakit i måndags.
Jag har ingen aning om Cristina Stenbeck hade budgivningen kring svenska Linas matkasse i bakhuvudet då hon svarade men just den pågående säljprocessen visar tydligt hur upptrissade priserna är i e-handelssegmentet för närvarande.
Via tyska Rocket internet är Kinnevik indirekt storägare i ett av de bolag, Hello Fresh, som nu deltar i auktionen på Linas matkasse. Men Hello Fresh är långt ifrån ensamt om att visa intresse för den snabbväxande svenska matkasseleverantören.
Vi avslöjade redan i februari att bolaget, som grundades av syskonparet Lina Gebäck och Niklas Aronsson, bjudits ut till försäljning.
Efter en lite trevande inledning har processen de senaste veckorna tagit fart på allvar. Målsättningen från säljarnas sida är att göra klart affären innan semestrarna.
När processen, som sköts av rådgivningsbolaget Catella, nu går in på upploppet ökar också insatserna betydligt. Enligt våra källor har priset på bolaget mer än dubblats under våren. För att få vara med i den första budrundan som inleddes för några månader sedan krävdes kapacitet att betala cirka 400 miljoner kronor för hela matkasse-koncernen.
Men för att delta i slutrundan som nu alltså inletts måste budgivarna vara villiga att betala minst 750 miljoner kronor.
”Som jag uppfattat situationen så kommer slutpriset hamna på någonstans mellan 800 miljoner och 1 miljard kronor”, säger en av våra källor.
Det är en minst sagt saftig prislapp och säger som sagt en hel del om vilken hajp det finns just nu runt alla företag som på något sätt kan kallas techbolag.
Linas matkasse har visserligen en kraftig tillväxt på dryga 50 procent och omsättningen väntas i år hamna på över 1 miljard kronor.
Men vinstmarginalen ligger fortfarande bara på några få procent vilket ger en skyhög vinstmultipel.
”De säljer in bolaget på storyn att ledningen ska kunna göra om samma tillväxtresa som man gjort i Sverige och delvis Norge på flera andra europeiska marknader”, säger en person med insyn i processen.
Även om priset skulle stanna på 800 miljoner kronor skulle det innebära en lysande affär för grundarna och de andra storägarna, riskkapitalbolagen Creandum och Acton capital.
”De får mycket bra betalt för en relativ enkel business med låga inträdesbarriärer. Det är bara att gratulera till att de säljer på en hajpvärdering”, konstaterar en källa.
Vilka av budgivarna drar då längsta strået? Vår branschkollega Dagens industri slog för två veckor sedan fast att Linas matkasse ”blir tyskt” i en rubrik och pekade ut Hello Fresh som tagare.
Det visade sig dock vara en smula förhastat. Enligt våra källor finns fortfarande ytterligare en handfull andra aktörer med i leken. Sedan tidigare vet vi att riskkapitalbolag som Summit partners och Vitruvian partners visat intresse för Linas matkasse liksom daglivarujätten Axfood.
Stalltipset är nog ändå att Hello Fresh till sist drar det längsta strået. Det tyska bolaget har ingen närvaro i Norden idag och fick så sent som i februari in dryga 1 miljard kronor i riskkapital. Att merparten av de pengarna i slutändan hamnar hos Linas matkasses nuvarande ägare betecknar jag som en lågoddsare.