Sök ikon

Cristina Stenbeck: ”Det är absolut väldigt höga värderingar där ute”

Artikel bild
FOTO: Jonas Koel

Kinneviks ordförande och storägare lockas av hälsa och utbildning när priset på e-handelsbolag trissas upp. "Jag hoppas verkligen att svenska entreprenörer känner att de kan komma till oss med sina idéer", säger Cristina Stenbeck i en exklusiv intervju med Breakit.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Cristina Stenbeck är inte en kvinna som lämnar mycket åt slumpen.

När vi kliver in i sviten på Hotell Rival, vid Mariatorget i Stockholm, är redan en fotograf och hans assistent på plats.

”Vi hade ju inga bilder på mig och Lorenzo tillsammans”, säger Cristina Stenbeck.

Hennes vd, italienaren Lorenzo Grabau, verkar en smula tagen av fotosessionen som tydligen sytts ihop på kort varsel under helgen. Nu är det söndag kväll och dagen efter inleds en vecka späckad med bolagsstämmor i Cristina Stenbecks olika bolag. Först ut är investmentbolaget Kinnevik på måndagsförmiddagen. Det är via Kinnevik som Cristina Stenbeck styr sitt imperium med bolag sammanlagt värda runt 90 miljarder kronor. 

Det förvandlingsnummer av Kinnevik-koncernen hon drev igenom på bara några få år har gett eko långt utanför Sveriges gränser. Det trygga skogsbolaget Korsnäs såldes och miljarderna från den affären pumpades istället in i en rad e-handelsbolag.

Idag framstår det som ett strategiskt genidrag av Cristina Stenbeck men då skiftet genomfördes var många tveksamma.

”Jag förstår att omgivningen var skeptisk. Vi investerade betydande belopp och gjorde dessutom förändringarna väldigt snabbt. Men för oss var det naturligt. Kinnevik har alltid drivit den här typen av omvandling i olika former”, säger Cristina Stenbeck när hon slagit sig ned i fåtöljen efter fotograferingen. 

På sin högra sida har hon Lorenzo Grabau som sedan drygt ett år tillbaka är vd för Kinnevik. Han är uppenbart imponerad av sin styrelseordförandes verk och pekar framförallt ut en enskild orsak till framgångarna – samarbetet med tyska Rocket internet.

”Cristina hade redan identifierat e-handel som ett intressant segment när hon träffade Rockets grundare Oliver Samwer och tillsammans skapade de en plattform där grunden var att ta fungerande affärsmodeller och introducera dem på nya marknader”, säger Lorenzo Grabau.

Både han och Cristina Stenbeck poängterar att Kinnevik inte agerar som ett traditionellt riskkapitalbolag där investeringscyklerna ofta bara är knappa tio år och risknivån i varje enskilt bolag hög.

”Vi lever i helt skilda världar. För oss handlar det om att investera i beprövade affärsmodeller, inte nya innovationer. Risken vi tar är att entreprenörerna misslyckas i själva genomförandet”, säger Cristina Stenbeck.

När förlusterna växte i hennes e-handelsinvesteringar var det många på aktiemarknaden som tvivlade på att bolagsbygget skulle hålla. Men Cristina Stenbeck själv var aldrig osäker, säger hon.

”Nej, kommer du in så tidigt som investerare som vi gjorde i de här bolagen blir du inte lika känslig för svängningar som de som kommer senare till festen”, säger Cristina Stenbeck.

Även om tillväxten inom e-handeln och många andra delar i den digitala industrin idag är stark blir allt fler skeptiska mot de upptrissade värderingarna. Både Lorenzo Grabau och Cristina Stenbeck är tveksamma till värden som sätts på många e-handelsbolag, särskilt utanför börsen. Här sticker värderingarna av amerikanska e-handelsbolag ut extra, menar de två.

”Du läser hela tiden om nya investerare som ger sig in i techsektorn. Det är inget jättebra tecken. Nu senast var det Carl Icahn (en av Wall Streets största investerare) som köpte in sig i Lyft (taxibolaget Ubers största rival). Jag tror inte att vi har en bubbla men avkastningen kommer inte bli så bra som folk hoppas”, säger Lorenzo Grabau.

Cristina Stenbeck är inne på samma linje:

”Det är absolut väldigt höga värderingar där ute och en massa kapital som flödar in i vårt segment. Då blir det trångt. Går du in som investerare nu i många privata bolag i USA så kommer du in på väldigt höga värderingar”, konstaterar hon.

Det är en orsak till att Kinnevik nu spanar mot nya digitala sektorer som hälsa och utbildning. Här ser både Cristina Stenbeck och Lorenzo Grabau stora möjligheter.

”Vi har nyligen bestämt oss för att ägna mer tid åt dessa områden. Hittills har vi inte gjort några investeringar men det kan komma. Hälsa och utbildning ligger båda lite senare i utvecklingen och här är konkurrensen bland investerarna inte riktigt lika hård”, säger Lorenzo Grabau.

I Sverige har det de senaste åren blivit ett helt annat startup-klimat och mängder av nya techbolag dras igång. Cristina Stenbeck, som numera är bosatt i Stockholm, gillar utvecklingen och ser gärna att entreprenörer med spännande idéer pitchar dem för Kinnevik.

”Jag hoppas verkligen att svenska entreprenörer känner att de kan komma till oss med sina idéer. Men det måste handla om skalbara affärsmodeller med stor potential”, säger Cristina Stenbeck som efter att som investerare varit med och byggt upp miljardbolag som Zalando och Avito idag har en helt annan målbild än för några år sedan:

”Har du, som vi, gjort sex unicorns (bolag värda över 1 miljard dollar, Breakits anmärkning) är det viktigt att skifta fokus. Faktum är att vi nu pratar om att komma till nästa nivå, vilket är 10 miljarder dollar”, säger Cristina Stenbeck.

Ett bolag som hon missade att investera i, trots att Kinnevik hade chansen nästan från start, är Spotify. När det svenska bolaget nu under våren ännu en gång sökte pengar var Kinnevik inte intresserat. Möjligheten att komma över någon ynka procent av bolaget lockade inte.

”Om tidpunkten för en investering har passerats så tror jag det fortfarande det kan vara aktuellt med ett samarbete. Spotify fokuserar ju också på stora tillväxtmarknader där vi är etablerade genom Millicom. Där förs redan diskussioner om detta”, säger Cristina Stenbeck.

Läs mer