Sök ikon

Matjätten Axfood vill sluka Linas matkasse - slåss med riskkapitalbolag

Artikel bild
FOTO: LINAS MATKASSE

Börsnoterade Axfood slåss med en rad riskkapitalbolag om att köpa Linas matkasse, erfar Breakit.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

För drygt en månad sedan avslöjade vi att Sveriges största matkasse-bolag, Linas matkasse, skulle säljas. 

Prislappen väntas hamna på mellan 400 miljoner och 500 miljoner kronor. 

Enligt Breakits källor är det storägarna Creandum och Acton capital som driver på försäljningsprocessen som leds av rådgivningsfirman Catella.

Grundarna och syskonen  Lina Gebäck och Niklas Aronsson är inte lika ivriga att få till en affär. Sannolikt kommer de två att stanna kvar i bolaget även om de båda riskkapitalbolagen säljer.

En rad potentiella köpare har tittat närmare på Linas matkasse och nu är processen på väg in i ett kritisk skede.

Flera av varandra oberoende källor pekar ut Axfood som en av intressenterna. Axfood har eller kommer lägga ett konkret bud i dagarna, enligt Breakits uppgiftslämnare.

Men Axfood kommer att få tuff konkurrens i budgivningen. I princip alla större riskkapitalbolag på den svenska marknaden har fått möjligheten att komma in med bud och flera har redan nappat. Breakits källor pekar ut tre olika riskkapitalbolag bland de som visat seriöst intresse för matkassebolaget:

# Summit partners - en riktigt stor spelare som tidigare bland annat investerat i e-handelsbolagen Lamoda, Dafiti och Lazada som också svenska Kinnevik är ägare i.

# Valedo - väldigt framgångsrikt svenskt riskkapitalbolag som drivs av bröderna Per och Nils Forsberg och tidigare bland annat investerat i e-handelsföretaget Rapunzel of Sweden.

# Vitruvian partners - har ett kontor i Stockholm och fokuserar bland annat på techinvesteringar i Norden. Stängde nyligen en fond på över 10 miljarder kronor.

Förutom dessa tre riskkapitalbolag spekuleras det också i att Littorina, Accent samt FSN ska vara med i budstriden.

En annan potentiell köpare är den tyska middagsleverantören Hello Fresh, som har vuxit kraftigt på sin hemmamarknad och numera värderas till 6 miljarder kronor.

Med tanke på att Linas matkasse framför allt riktar in sig på den svenska och norska marknaden skulle ett förvärv av bolaget kunna fungera som ett naturligt steg in på den nordiska marknaden för det tyska företaget.

Hello Freshs största ägare är Rocket Internet, där svenska Kinnevik återfinns bland delägarna.

Axfood, som äger Hemköp och Willys, sitter dock med en liten triumf på hand. Via sin matgrossist Dagab är man nämligen ensam leverantör till Linas matkasse.

Allt annat lika borde det innebära att Axfood kan bjuda ett litet högre pris tack vare att man då säkrar den kunden även för framtiden. Ytterligare ett köpargument för Axfood är att koncernen idag inte har någon egen matkasseverksamhet.

Läs mer