Budskapet från Google är tydligt - mobilanpassade webbplatser ska premieras. Den 21 april kommer en ny stor ändring i Googles algoritm, kanske den största någonsin.
Syftet med uppdateringen som kallas “Mobilegeddon” är att kunna urskilja vilka webbsidor som lämpar sig för läsning i mobila enheter och ge dessa en knuff i sökresultaten.
“Det händer inget negativt om du har inte har mobilanpassat din sajt. Däremot så hittar algoritmen de sajter som är mobilanpassade och ger dessa en boost. Om din sajt är rankad som nummer tre och övriga 17 sajter som kommer efter är mobilanpassade så kanske du åker ner på 18:e plats”, säger Christian Rudolf, sökmotorkonsult på Topdog.
Fyndsajten Fyndiq släpper sin mobilsajt i dag. Arbetet har pågått sedan i höstas men premiären har tidigarelagts på grund av Googles uppdatering. För några dagar sedan twittrade bolagets medgrundare Fredrik Norberg om "Mobilegeddon": "April 21st - The Winter is coming... tick tock".
"Jag tror verkligen att det här kan bli en vattendelare som man om något år kommer att minnas tillbaka på. Det var det datum då vissa bolag kanske tappade marknadsandelar för att de inte var mobilanpassade", säger han.
Bagaren och kocken som säljer produkter för köket och hemmet, lanserade sin mobilanpassade sajt för en månad sedan.
”Det är omöjligt att säga vad det kommer att innebära eftersom Google är så hemlighetsfulla. Det enda vi kan göra är att förbereda oss så gott vi kan och se till att vår sajt är så bra som möjligt”, säger Ulf Kihlberg, vd för e-handelsföretaget.
Sedan i höstas har andelen kunder som beställer saker från Fyndiq från sina mobiler ökat markant. Fredrik Norberg kan se en tydlig koppling till släppet av Iphone 6. Han tror det kan ha att göra både med den större skärmytan och att många föräldrar köpt den nya telefonen och gett barnen sina gamla Iphone 5. På så sätt har det totala antalet mobiltelefoner som är lätta att handla med blivit många fler.
"Allt kommer att ske i mobilen framöver och då måste man ha en mobilanpassad sida och även finnas med bland appar. Det är också ett projekt som är i gång", säger Fredrik Norberg.
Vi skrev i förra veckan om vikten för den enskilde e-handlaren att ha en smart utformad app, vilket H&M är ett tydligt bevis på. Enligt icke-offentliggjord försäljningsstatistik så handlar 1 av 10 besökare i klädjättens app. Skräcken för att apparna ska ta över, är en stor del av förklaringen till varför Google genomför “Mobilegeddon”, tror Fredrik Norberg.
"Det är intressant att alla e-handelsföretag sitter i knät på Google. De tvingar företagen att bli bättre på mobilanpassning på grund av rädslan för att tappa trafik till apparna, där de (Google) inte tjänar en krona. Det här är inget de gör för att det ska bli en bättre upplevelse för konsumenten", säger han.
Christian Rudolf tror dock inte att syftet bakom uppdateringen har något med appars framväxt att göra.
”Shoppingappar från e-handlare är en myt. 95 procent av appanvändandet står sociala nätverk som Facebook, Spotify och liknande tjänster för. Jag tror mer det handlar om en fundamental förändring hos internetanvändarna - och att Google vill fortsätta utvecklas i deras takt. För 3-4 år sedan fanns knappt mobilsökningar, nu är det ungefär 50 procent, säger han.