Sök ikon
Breakit logo

Därför måste svenska e-handlare ta rygg på H&M för att överleva

Artikel bild
FOTO: TT/Hasse Holmberg

Glöm Mobilegeddon - det är Appageddon som är det verkliga hotet mot svenska e-handlare, skriver Breakits Stefan Lundell i en nyhetsanalys.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

De senaste dagarna har sociala medier berikats med ytterligare ett buzzword - ”Mobilegeddon”. Bakgrunden är att sökjätten Google från och med tisdag (21 april) börjar premiera mobilvänliga sajter i sitt mobila sökresultat.

Det här har skapat halvpanik bland alla de e-handlare som inte anpassat sina sajter till mobilen. För det är faktiskt en ansenlig del av de svenska e-handelsbutikerna som inte lever upp till Googles krav. En undersökning som sajten Socialcommerce gjorde för någon vecka sedan visade att 4 av de 13 populäraste webb-butikerna inte höll måttet på mobilen.

Självklart måste en e-handlare med ambitionen att växa se till att ha en sajt som rankas optimalt av Google även i mobilen. Men betydligt mer avgörande för en e-handlares framgång är att ha en mobilapp.

I veckan träffade jag en av Sveriges just nu framgångsrikaste e-handlare och han var uppriktigt förvånad över hur många av konkurrenterna som inte ens hade en egen mobilapp.

”Den som är snabbt ut här kan ta stora marknadsandelar”, konstaterade han.

Det är lätt att hålla med i analysen. E-handlarnas stora aber just nu är att konverteringen i mobilen är extremt låg. Eller enklare uttryckt - väldigt få besökare på mobilsajterna köper i slutändan något. När nu en allt större andel av de potentiella kunderna kommer in i e-butiken via mobilen är den svaga konverteringen ett direkt hot mot tillväxten för stora delar av e-handeln.

Men det finns en lösning - mobilappen.

En smart utformad app kan nämligen bli en tillväxtmotor för den enskilde e-handlaren. Klädjätten H&M är ett tydligt bevis på detta. Enligt icke-offentliggjord försäljningsstatistik, som Breakit fått ta del av, så handlar 1 av 10 besökare i H&M:s app. Det kan jämföras med branschsnittet för all e-handel som visar att bara 2 av 100 besökare till e-handeln köper något. H&M:s app ökade alltså försäljningen ett antal gånger jämfört med genomsnittet.

Det är uppgifter som borde få vilken e-handlare som helst att göra slag i saken och ta fram en egen app. 

Men fortfarande är utvecklingskostnaderna väldigt höga. Det kostar ofta flera miljoner kronor - ett pris som många e-handlare har svårt att smälta.

Följden blir att internationella e-handelsjättarna som till exempel Zalando (nästan plus 30 procent i tillväxt förra kvartalet) och Wish (på kort tid en tung spelare i Sverige) flyttar fram sina positioner ytterligare på bekostnad av mindre svenska spelare.

Frågan är om inte snålheten bedrar visheten i detta fallet. För den e-handlare som inte hakar på app-tåget i tid hotar ett Appageddon av format. Var så säkra.

LÄS MER: Zalandos försäljning rusar

LÄS MER: Wish hotar svenska e-handlare

Läs mer