Sök ikon
Breakit logo

Google och 90-talister straffar e-handlare utan mobilsajt

Artikel bild
FOTO: Merlijn Hoek/Flickr

Svenska shoppingsajter som saknar mobilversion riskerar ett dramatiskt försäljningstapp när Google flyttar ner dem i träfflistan och ungdomar väljer att handla via mobilappar i stället.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

Vi har tidigare skrivit om att Google är på väg att ändra sina algoritmer så att sajter som inte är mobilanpassade hamnar längre ner i sökresultaten 

Man kan förstås fråga sig: Vem har inte mobilanpassat sin sajt 2015? Svaret: En stor andel av Sveriges e-handlare.

Det är på sätt och vis förståeligt att bolag som säljer kläder och elektronikprylar på nätet har fokuserat på annat senaste året, eftersom mobilen än så länge står för en väldigt liten del av försäljningen.

Men nu ändras förutsättningarna snabbt. Googles uppdatering, som träder i kraft 21 april, innebär att en stor grupp svenska e-handlare kommer att tappa en rejäl del av sin trafik.

"Googles besked kom verkligen out of the blue. Det har inneburit att en hel del bolag har fått mer eld i rumpan. Men långt ifrån alla kommer att hinna bygga en ny teknikplattform i tid till 21 april", säger David Rönnberg, Nordenchef för Internetstores som bland annat driver den svenska friluftssajten Addnature.

Till de större e-handlare som ännu inte har mobilanpassat sin plattform hör bland andra fyndvaruhuset Fyndiq och skosajten Footway.

Det går att ifrågasätta vilken betydelse Googles uppdatering egentligen har för e-handlarna. Nästan alla köp slutförs trots allt via en dator eftersom det, krasst uttryckt, är för krångligt att handla via en mobiltelefon.

En undersökning som analysföretaget Inizio har gjort i samarbete med marknadsföringsbyrån Anarchy & Order indikerar att en avsaknad av mobilanpassad sajt ändå kan få allvarliga konsekvenser.

Undersökningen visar att 61 procent av svenskarna mellan 16 och 26 års ålder (även kallade millenials) börjar sin köpresa i mobilen. I klarspråk: Svenska ungdomar hittar varor i mobilen som de sedan köper via en dator. Att bli nedprioriterad i Google i mobilen kan indirekt leda till att försäljningen rasar.

Dessutom spelar mobilanpassning stor roll för hur roligt kunderna tycker att det är att surfa på sajten.

“Den här gruppen (millennials) är väldigt kritisk och krävande. De är mästare på att välja bort information som de tycker är ointressant. Då är det helt nödvändigt att själva upplevelsen kring shopping är attraktiv för dem, särskilt eftersom konkurrensen inom e-handeln i allt högre glad blir global och därmed hårdare”, säger Karin Nelsson, senior rådgivare på Inizio.

Samtidigt som första generationens e-handlare nu tvingas mobilanpassa sina sajter för att hänga med skördar andra aktörer stora framgångar med "mobilen först"-sajter och appar.

Den klarast lysande stjärnan just nu är Wish, som jag skrev om i måndags.

Läs mer