Breakit logo

Pressmeddelande rörande bolagsförvärv

Publicerad: 11 okt 2024 13:20

Uppdaterad: 11 okt 2024 13:20

DataCom, en ledande svensk leverantör av IT-driftstjänster för privat och offentlig sektor, förvärvar Wantech AB. Bolaget kommer att vara ett helägt dotterbolag till DataCom från och med den 4e oktober 2024.

— DataCom är inne i en expansiv fas, genom förvärvet finns vi nu även etablerade i en spännande region och med ett fantastiskt kunderbjudande. Med Wantechs tjänster förstärker vi vår position som en ledande leverantör av IT-driftstjänster. Förvärvet innebär många spännande synergieffekter som passar väl in i vår tillväxtstrategi säger Mario Hellquist, vd på DataCom.

— Vi känner bolaget sedan tidigare och Wantech har länge funnits på listan över tänkbara förvärv. Vi är väldigt glada att vi nu kan tillkännage den här affären. Wantech har starka kundrelationer så det finns många likheter i våra respektive verksamheter. Vi ser stora och spännande möjligheter framöver för våra tjänster och lösningar och vi kommer även i fortsättningen att finnas nära våra kunder, säger Mario Hellquist.

— DataCom har sedan bolaget grundades varit en framträdande och expansiv leverantör av IT-driftsrelaterade tjänster. De har helt enkelt ett komplett erbjudande av produkter, tjänster och lösningar. Exempelvis kan bolaget erbjuda attraktiva Cloud-baserade lösningar, oavsett om kunden vill ha sitt data i DataComs datacenter eller i publika molntjänster så som Microsoft Azure. DataCom har hög kompetens inom båda områdena säger säljaren av Wantech, Sören Björnman.

— Bolagen delar samma syn på hur affärer skall bedrivas och att bolaget nu får en stark ägare som DataCom är väldigt positivt för Wantechs alla kunder, avslutar Sören Björnman.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Mario Hellquist vd, DataCom   Sören Björnman, Säljare av Wantech AB, e-post:mario.hellquist@datacom.se          e-post: sb@wantech.se

Om DataCom Group Nordic AB:
DataCom är en snabbt växande svensk privatägd IT-driftsleverantör. IT-tjänsterna levereras som paketerade molnlösningar för företag och offentlig sektor. DataCom är även en internet-leverantör för företag och offentlig sektor. DataCom är ISO 9001-, ISO 14001- och ISO 27001 certifierade samt Ramavtalsleverantör för Svenska Kammarkollegiet. Nyligen tilldelades DataCom UCs Nordiska Tillväxtcertifikat. Bolaget omsätter ca 67 miljoner kronor. www.datacom.se

Om Wantech AB:
Wantech AB har lång erfarenhet av att leverera redundanta datakommunikationsförbindelser i världsklass, oavsett vart kunden finns geografiskt placerad. Wantech säkerställer att kundens nätverk- och datakommunikationsförbindelser, oavsett typ, håller högsta säkerhetsklass – varje dag. Bolaget omsätter ca 17 miljoner kronor. www.wantech.se

Följande bilagor finns för nedladdning:

Läs fler artiklar