För åtta dagar sedan drog crowdfundingsajten Pepins igång sin alldeles egna emission på sin sajt.
Crowdfunding brukar oftast översättas till gräsrotsfinansiering och handlar om att ett företag går ut och ber allmänheten om finansiering istället för enskilda privata investerare och riskkapitalister.
Bolaget satsade på att få in totalt 100 miljoner kronor och kl 11 på torsdagen var succén ett faktum. 1.203 investerare valde att satsa sina pengar på Pepins.
“Vi är otroligt glada såklart. Det känns som ett fantastiskt steg i delägarrevolutionen och ett viktigt steg för oss att skaffa nya medlemmar”, säger Julia Reuszner, vd på Pepins.
Vad är nästa steg nu?
“Vi har massor med planer på vad vi ska verkställa. Crowdfunding som fenomen växer explosionsartat och vi kommer att arbeta med att stänga både större och mindre affärer”, säger Julia Reuszner.
Ett steg för bolaget är att fokusera på fler börsnoteringar. Det är något man testat tidigare tillsammans med spelbolaget Paradox. Samtidigt arbetar bolaget även med ett helt nytt segment för bolag i tidigare fas, under namnet Pepins Labs.
Betyder det att ni blir en tydligare konkurrent till Fundedbyme?
“Nej, det skulle jag inte säga. Vi har fortfarande helt olika filosofi där vi tycker det är väldigt viktig med en ordentlig DD (genomlysning reds. anm.) av bolagen, och att det ska handla om riktiga pengar och inte intresseanmälningar. Jag vill inte heller överdriva Pepins Labs roll. Det största fokuset blir på större emissioner”, säger Julia Reuszner.
Hittills har Pepins hjälpt 18 bolag att ta in över 650 miljoner kronor. Pepins själva räknar med en omsättning på 27 miljoner i år, varav ungefär 75 procent kommer från just crowdfundingen.
Rättelse: I en tidigare version av artikeln skrev vi att Pepins fått in 2.013 nya investerare. Korrekt siffra är 1.203. Vi beklagar misstaget.