Gång på gång har det slagits fast att Alex Schulmans och Sigge Eklunds podd är Sveriges största. Och den är onekligen en succé, en pengamaskin.
Perfect Day Medias dåvarande vd Hannah Widell uppgav i en intervju med Resumé hösten 2016 att podden drog in 12-15 miljoner kronor på ett år. I samma text uppgavs att podden hade 750.000 lyssnare.
Det är en siffra som har fått fäste. Expressen, SVT och TT har alla uppgett att Alex & Sigge har just 750.000 lyssnare. Så sent som för ett par veckor sedan, i en intervju med Svensk Damtidning, sade Alex Schulman själv såhär om sitt poddande tillsammans med Sigge Eklund.
”Vi har 750 000 lyssnare som vill ha kvalitet på vår podcast varje vecka – det är ungefär som att ha ett barn tillsammans. Ett tungt ansvar”.
Breakit har tagit del av ett säljmaterial från Perfect Day Media, av den typen som används för att locka annonsörer. Det ska enligt våra uppgiftslämnare vara från september 2017. Där framgår en rad fakta om vad som presenteras som ”Skandinaviens största podcast”.
• En sponsorplats, alltså ett reklaminförande, kostar 110.000 kronor.
• Publikmåttet uppgavs vara 650.000 nedladdningar i veckan.
Både lyssnarsiffran 750.000 och nedladdningssiffran 650.000 är grovt felaktiga kan Breakit avslöja.
Bakgrunden finns bland annat att hitta hos Libsyn, den hostingplattform som Perfect Day Media använder för sina poddar.
Efter att Libsyn, under press från kommande statistikverktyg från Apple och krav från branschorganisationen IAB, tvättat sin data har Alex & Sigges nedladdningssiffror rasat dramatiskt.
I dag uppger Felicia Lagerwall, vd för Perfect Day Media att det genomsnittliga antalet nedladdningar ligger på 400.000. Det är en minskning med 38 procent jämfört med siffran i det tidigare säljmaterialet.
”De halverades i stort sett då Libsyn började kommunicera lyssningar istället för downloads. Detta var väntat och inget som vi blev förvånade över”, säger Felicia Lagerwall till Breakit.
Om man förutsätter att antalet nedladdningar nu är nära antalet lyssnare innebär de nya siffrorna nära en halvering gentemot siffran 750.000 lyssnare som tidigare har kommunicerats externt.
”Vi har alltid vetat att antal downloads är högre än antal lyssningar och detta har vi förklarat för våra samarbetspartners. Det är en teknisk fråga snarare än en fråga om transparens och vi skickar skärmdumpar till alla kunder efter samarbetets slut”, säger Felicia Lagerwall.
När sponsorer köper reklamplats i poddar är antalet lyssningar, eller nedladdningar, givetvis ett viktigt mått. Det finns naturligtvis andra värden, speciellt i fallet med stora profiler som har lojala fans. I poddvärlden talar man gärna om ett ambassadörsskap och att annonsörerna kan skapa unikt innehåll tillsammans med poddaren.
Breakit har varit i kontakt med försäkringsbolaget IF, som under många år var Alex & Sigges huvudsponsor. De köpte inte sitt sponsorskap utifrån antalet lyssnare, men uppger att nedladdningssiffrorna som Perfect Day Media gav var en faktor som togs in när avtalet förhandlades om varje år.
Trots det dramatiska fallet i antalet nedladdningar kostar en enskild sponsorplats hos Alex & Sigge fortfarande 110.000 kronor. Ingen prisjustering har gjorts.
”Priset är detsamma. Vi har varit noga med att kommunicera downloads och inte unika lyssnare då vi inte haft tillgång till den exakta siffran. Vi jobbar med innehåll och ambassadörsskap och våra kunder köper inte på impressions”, säger Felicia Lagerwall och tillägger:
”De flesta kunder väljer dock att investera i längre samarbeten för att bygga varumärke och skapa en relation till podcastens, i detta fall Alex & Sigges, lyssnare – något som visat sig ge resultat".
Varför siffran 750.000 lyssnare trots det har kommunicerats via medier kan hon inte svara på. Felicia Lagerwall säger dock att varken Alex Schulman eller Hannah Widell jobbar med ”ren mediaförsäljning” och att hon inte kan utesluta att de formulerat sig felaktigt.
Missa inte Breakits dokument om bakgrunden till publikraset som nu drabbar stjärnpoddarna.
Breakit har sökt Alex Schulman och Sigge Eklund.