Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Utrensningen klar – nu satsar Qliro allt på Klarna-dödaren

Artikel bild
Stefan Lundell, medgrundare och innehållschef Breakit.

Ledningen rensar bordet en gång för alla, konstaterar Stefan Lundell i en analys.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Sebastian Siemiatkowski brukar le gott när vi i media sätter rubriken ”Klarna-dödare” på nya utmanare till hans betaljätte. Det gjorde han också när jag som DI-reporter avslöjade att Qliro dragit igång en, just det, Klarna-dödare.

I det läget, i april 2014, var epitet ”Klarna-dödare” förmodligen en smula överdrivet. Men nu, 3,5 år senare, är hotet reellt.

Qliro Financial Services, som är det officiella namnet på ”Klarna-dödaren”, växer så det knakar. I år kommer Qliro slussa e-handelsaffärer till ett värde av runt 3 miljarder kronor genom sin betallösning och målet är att 2019 göra ett rörelseresultat på 150 miljoner kronor på verksamheten. Förra året gjorde hela Klarna-koncernen en vinst på 113 miljoner kronor. Avståndet krymper onekligen.

Det är i ljuset av detta som man ska se de senaste 18 månadernas rätt brutala utrensning i Qliros e-handelsportfölj. Bolag efter bolag har sålts av i snabb takt:

# Först ut var vitvaruförsäljaren Tretti.se som konkurrenten Whiteaway köpte för en kvarts miljard sommaren 2016.

# I april i år avyttrades leksakssajten Lekmer för 90 miljoner kronor. Köpare blev Babyshop.

# Och i natt aviserade Qliro att Gymgrossisten (formellt dotterbolaget Health and Sports Nutrition Group) sålts till norska Orkla för 360 miljoner kronor.

Totalt har Qliro alltså sålt av bolag till ett värde av nästan 1 miljard kronor. Men försäljningarna har i alla tre fallen gjorts till rejäla rabatter. Den senaste affären är ett tydligt exempel på detta. 360 miljoner kronor för ett e-handelsbolag som omsätter 800 miljoner kronor och gör vinst är ett inget annat än ett reapris.

Enligt Breakits källor har försäljningsprocessen pågått en längre tid och en rad intressenter har tittat på bolaget. Att Qliro ändå väljer att sälja så billigt till Orkla indikerar att ledningen nu vill rensa bordet en gång för alla och fokusera på det som verkligen skapar värden – en Klarna-dödare.

Så här långt har aktiemarknaden älskat den nya inriktningen. Efter att Breakit sommaren 2016 avslöjade att Qliro skulle renodla verksamheten till ett betalbolag har aktiekursen gått upp med över 120 procent på Stockholmsbörsen.

Jag tvivlar på att Sebastian Siemiatkowski är lika nöjd med Qliros nya giv.

Läs mer