Sök ikon

Keyflow ska sko sig på ditt klubbande – med ny vd

Artikel bild
Johan Sandelin Ekelund. Foto: Press

Nattklubbs-appen Keyflow värvar ny vd och svänger om affärsmodellen.
"Målgruppen är väldigt digital och här ser vi stora möjligheter”, säger vd:n Johan Sandelin Ekelund.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Keyflow har utvecklat en app och plattform som hjälper gäster och nattklubbar att hantera gästlistor och bordsbokningar. En affärsmodell som gått ut på att Keyflow tagit en viss procent när gästerna köpte entré via tjänsten. 

Nu har Keyflow svängt om såväl strategin som ledningen, och Johan Sandelin Ekelund, tidigare produktchef, har precis gått in som ny vd.

”Av någon anledning har den digitaliseringen som rått inom många andra affärsområden gått nattlivet förbi. Målgruppen är väldigt digital och här ser vi stora möjligheter”, säger Johan Sandelin Ekelund.

I dagsläget publicerar runt 125 klubbar på sajten varje månad. Appen har över 50 000 månatliga aktiva användare och ökar med över 5000 användare i månaden, enligt Keyflow. 

Målsättningen är att erbjuda ett smidigt verktyg där besökarna slipper köa eller vara osäkra på om de kommer in, medan det blir lättare för nattklubbarna att fylla sina lokaler och få del av data kring verksamheten. 

Personer kan exempelvis skicka förfrågningar om att stå på nattklubbarnas gästlistor, eller boka bord på klubbarna.

Keyflow ska nu mot en avgift, utöver sin tidigare verksamhet, börja erbjuda nattklubbarna ett verktyg där de kan använda sin data för att spetsa marknadsföring. Parallellt med detta tar man betalt av nattklubbar för de bokningar som sker genom appen. 

”Vi har kommit till en punkt när vi står vid spakarna för de här olika intäktskällorna. Det gör vi i en ny slimmad kostym med en vd som har tung produktvana”; säger Keyflows medgrundare och styrelseordförande Fredrik Wrahme.

Vid det senaste publika bokslutet, som avslutades i augusti 2016, redovisade Keyflow närmare 7,5 miljoner i omsättning. Samtidigt gjorde bolaget en förlust på över 27 miljoner kronor.  Bolaget viil inte uppge hur det ser ut med omsättningen detta år.

”Vi har haft en hög burn rate för att bryta mark och investera i att förfina produkten. Nu har vi nått våra kpi:er och kan ta in kunder utan att lägga en krona på marknadsföringen. Vi kommer inte att behöva se så här stora förluster som 2016 igen", säger Fredrik Wrahme.

Styrelsen har även den genomgått en hel del förändringar.  Nyheter24:s medgrundar Patrick Sandberg har gått in, samt Erik Wikström, grundare av Magine och Googles marknadschef Gustav Radell har även han klivit in. Tidigare vd:n Greger Hagelin och medggrundaren uppges ha gått vidare till en ny roll men behåller en större post i bolaget.

Keyflow har tagit in kapital i flera omgångar. Under 2015 tog företaget in 30 miljoner kronor från bland annat den tidigare Investor-chefen och nuvarande Ericsson-chefen Börje Ekholm, den tidigare H&M-chefen Fabian Månsson och grundaren till Dustin, Bo Lundevall.

Nu står Keyflow inför ytterligare en investering. Duon vill inte avslöja summan men uppger att det rör sig om tidigare investerare som ska ha garanterat investeringen.

”Vi har byggt en affär som nu ger en tickande intäktsökning men fokus är inte att stanna i Sverige. Vi ska till fler urbana center, vi tittar på internationell expansion inom ett eller två år”, säger Johan Sandelin Ekelund.

Han ser i nuläget inga konkurrenter som gör exakt det Keyflow gör, men utgår från att fler kommer att hoppa på tåget.   

”Vi gör det här med full fart och hoppas att vi är den aktören som vinner.  Vi ser att vi kan bli ett Book-a-table för nattliv”,  säger Johan Sandelin Ekelund.

Läs mer