Influencerbranschen blomstrar i Sverige. Youtube-stjärnor och Instagramprofiler kan idag tjäna stora summor på att marknadsföra företag och produkter mot sina följare via sociala medier.
Samtidigt har några av de största stjärnorna tröttnat på att bara göra reklam för andra. Isabella Löwengrip – tidigare känd som Blondinbella – har i flera år jobbat med att lyfta fram det egna skönhetsvarumärket Löwengrip Care and Color. Kenza Souiten, en av Sveriges populäraste instagrammare, var förra året med och drog igång modestartupen Ivyrevel.
Nu verkar Youtube-profilen Therese Lindgren, som är en av Sveriges absolut största influencers, vara på väg att följa Isabella Löwengrips entreprenörsfotspår.
Tillsammans med kosmetikbolaget CCS healthcare har hon i tysthet startat ett helt nytt företag – Independent beauty sweden.
Av offentliga handlingar framgår det att bolaget kommer att sälja kosmetik och egenvårdsprodukter. Där ser man även att Therese Lindgren tar en plats i styrelsen tillsammans med fyra medlemmar från CCS healthcares ledningsgrupp.
När Breakit kommer i kontakt med Therese Lindgren lägger hon på locket kring den nya satsningen.
"Jag kan inte säga något mer om Independent just nu", är hennes enda kommentar.
Vad hennes roll i bolaget blir är därför inte helt självklart. Men sannolikt kommer hon hur som helst att ställa sig bakom varumärket och göra reklam för produkterna till sina närmare 600.000 prenumeranter på Youtube.
Den typen av marknadsföring har hon gjort tidigare, bland annat för just CCS Healthcare. Tillsammans med CCS har hon även tagit fram två egna produktserier sedan ett drygt år tillbaka.
CCS bekräftar att bolaget kommer att släppa ett nytt varumärke tillsammans med Therese Lindgren.
"Vi har gått ihop med Therese och startat ett eget fristående bolag. I slutet av februari kommer vi lansera en egen skönhetsserie, men den kommer inte att ha med varumärket CCS att göra", säger Amanda Wennberg.
Hon är marknadsdirektör på CCS Healthcare och nu kommer hon även axla rollen som vd för det nya gemensamma bolaget. Therese Lindgren får titeln creative director – eller kreativ chef på svenska.
Hur mycket skönhetsbolaget har investerat i det gemensamma bolaget vill hon inte kommentera men klart är att både Therese Lindgren och CCS Healthcare äger var sin del av bolaget. I styrelsen sitter också fyra personer från skönhetsbolaget, tillsammans med Therese Lindgren.
För mer om Therese Lindgrens nya satsning – lyssna på Breakits podcast här