1. Var jobbar du?
“Jag är vd och grundare för Welcome app, och vi tar oss an integrationen i Sverige, Europa och världen – med början i Sverige. När man ska etablera sig i ett nytt land finns det en hel del man behöver support med, alltifrån frågor om samhället, till att börja bygga sitt sociala och professionella nätverk. Vi tar hand om helheten, och i myndighetsspråk hade vi nog med glimten i ögat kallats för Integrationsverket”.
2. Beskriv dig själv som ledare med fem ord.
“Visionär, driven, otålig, uppmuntrande och effektiv”.
3. Vad har varit din största utmaning hittills?
“Att genomgå resan från ett volontärprojekt av hundratals som endast baseras på folks ‘goda vilja’, till att bli ett bolag med ett mer långsiktigt och resultatorienterat förhållningssätt, utan att förlora gräsrotskänslan. Det ni!”
4. Vilka företagsledare inspireras du INTE av?
“Ledare som upphöjer sig själva genom att trycka ned andra. Det stöter man inte på så ofta, som tur är, men det händer. En bra ledare tycker jag är en som lyfter andra runt omkring en, och samtidigt är ödmjuk, det vill säga tar ansvar för sina misstag och vet att man inte har alla svar."
5. Vad är den viktigaste lärdomen du önskat att du vetat innan du drog igång Welcome app?
"Att saker tar längre tid än vad man tror, för det gör det, så att fortsätta är ack så viktigt som att kicka igång nya saker. Men å andra sidan är jag också tacksam för allt jag inte visste innan, det är därför man vågar starta. På grund av att man inte vet allt om framtiden så vågar man också fortsätta! Så är i alla fall jag funtad".
6. Vad är det sämsta rådet du har fått som entreprenör/ledare?
"Jag söker ofta råd från folk som jag ser upp till, som jag ser har ett track record i det de har gjort tidigare. Ofta blir det därför bra råd. Men sen är det alltid upp till en själv att anpassa till sin kontext och se vad som går att applicera. Ett råd jag fått som vi inte tyckte lirade var att satsa på att betala för marknadsföring för att skaffa nya användare väldigt tidigt, innan vi hade en produkt som funkade. Kortsiktigt kan det såklart “kännas” bra, men egentligen är det som att hälla vatten i en hink med hål och i slutet har man missbrukat användarnas förtroende".
7. Nämn en lyckad förändring som du genomfört och varför funkade det?
“I början av 2017 gjorde vi om stora delar av appen, för att vi såg att en väldigt låg andel av alla aktiverade sig. Innan var vi en plats där man kunde göra allt direkt, men vi smalnade av produkten till det som funkade bäst. Utåt sett kan det ha upplevts som att produkten blev mindre, och visst var det ett gäng som klagade - men vi lyckades med målet. Aktiveringen ökade från 5 till 40 procent vilket jag ser som en lyckad förändring”.
8. … och en mindre lyckad?
"Att vi i ett desperat läge anställde en person för snabbt som visade sig vara fel för bolaget. Personen var en grym match kompetensmässigt men passade inte vår kultur och vi åtgärdade det relativt fort. Att se till att få med rätt människor på bussen är verkligen viktigt".
9. Ett scenario: Ni har lanserat i ett nytt land för tre år sedan men affären har fortfarande inte lyft. I sittande möte ger styrelsen dig tre val: Lägg ner, sparka landschefen eller avgå själv. Vad svarar du?
“Spontant - lägg ner. Jag är lite för otålig och också medveten om att lägga tid på det som ger mest värde, så då skulle jag nog dra slutsatsen att mer värde kan skapas på annat håll med de resurserna. Däremot skulle jag innan det vilja lägga till en parameter och fråga om vilken påverkan vi har haft under de tre åren. Har fler kommit in i samhället? Lärt sig språket? Fått jobb? Då finns det ett större värde i att låta det leva kvar - och hitta alternativ finansiering”.
10. Vad är det svåraste beslutet du behövt fatta i din entreprenörsresa/karriär?
“Kring enstaka beslut så har det handlat om att se till att rätt personer är med på bussen, där det svåraste är att agera i de fallen det inte har varit så. Men generellt upplever jag att många av de svåraste besluten sker i det “dolda”. Med det menar jag de mikro-besluten man tar i debatten med sig själv, där man i den ena änden väljer att växa och i andra ändan lockas att ta den enkla vägen”.
11. Vilka situationer gör dig som mest stressad? Och hur reagerar du då?
“Att inte se resultat av det man gör. Att se att alla springer, men att bollen inte kommer framåt. En annan grej som skapat en del artificiell stress, är när folk omkring en förväntar sig och sätter press på ett sätt som inte är konstruktivt. Jag reagerar nog ibland då med att bry mig för mycket om detaljer, medan det som ofta behövs är att gå en promenad och höja blicken”.
12. Scenario: 2017 blir första året du får möjlighet att plocka ut en miljonvinst till dig själv. Vad blir det första du köper?
“Det första jag skulle göra är att köpa en lokal åt mamma som drömmer om att starta ett hak i Stockholm och sälja autentisk kinamat. Har du tips på lokal, tipsa gärna! Efter det skulle jag återinvestera i andra bolag, exempelvis Football Addicts med Patrik (Arnesson, reds anm) i spetsen, om de skulle låta mig”.
13. Ni har precis satt ett stort rekord, hur firar ni?
“Vi firar med gänget! Käkar och dricker gott, med en hiphop-låt i bakgrunden. Helt ärligt så är detta ett område jag kan växa i, här är jag tacksam för teamet som är ganska kreativa”.
14. Vad oroar du dig mest för i jobbet?
“Just nu oroar jag mig mest för segregationen i landet, och det hårda debattklimat som råder. Ett exempel är en film som Google spelade in om oss: reaktionerna på den har varit 90 procent rasistkommentarer och 10 procent positiva kommentarer. Jag förstår att det inte representerar befolkningen i helhet, men det är just tystnaden och passiviteten som oroar mig. Att folk reagerar i efterhand snarare än att agera proaktivt för det samhälle man vill ha. Om alla gjorde något skulle det krävas så lite av varje person, jämfört med att ta hand om resultatet av misslyckad integration, flera generationer senare.
15. Vad är den största utmaningen framåt för er?
“Det är att att den impact vi gör och intäkterna går åt samma håll. Kommer vi kunna vara ett bolag som står på egna ben och skapar desto mer impact? Att svara ‘ja’ är vår utmaning och vårt mål. Därför fokuserar vi just nu på ett antagande kring att företag vill använda Welcome app på jobbet som ett sätt att engagera sin arbetsplats. Det är ett ‘bet’ som vi tror på, och det ser ljust ut. Vi har flera bolag som redan skrivit upp sig, och de första har redan kickat igång. En sjuk win-win-win för företagen”.
16. Vad gör du om tio år?
“Leder expansionen av Welcome app i alla länder och hörn och dokumenterar alla stories som kommer av folk som fått sina liv förvandlade. Är också då en frekvent stamkund på mammas, då storskaliga, restaurang och känner mig löjligt stolt över att vara hennes dotter!”
17. Vem skulle du vilja se in en sån här intervju – och varför?
“Christian Landgren på Iteam. Om det är någon som är vass i alltifrån politiska inlägg till de senaste tech-trenderna, så är det han. Jag tycker att han är vettig och ödmjuk. Heja Christian!”