Beskedet om e-handelsplattformen Tictails nya villkor har fått flera handlare att ryta till.
Bakgrunden är denna:
Den 15 november lanseras "Tictail Payments" som innebär att företaget börjar att ta en fast transaktionsavgift på 3,5 procent + 2 kronor. Det gör att transaktionsavgiften kan bli dubbelt så hög för de handlare som tidigare använt billigare alternativ.
I Facebook-gruppen "Svensk E-handel" flaggar en handlare som använt tjänsten Stripe för ökade kostnader samt att ändringarna meddelats så sent att de inte hinner byta webbshop.
”Att höja transaktionsavgiften kan ju omöjligen ge fler konverteringar”, skriver en person.
En annan frågar sig hur en betallösning som tar hög procent av försäljningen ska leda till att man tjänar mer pengar.
Köp som betalas med PayPal eller Klarna kommer även fortsättningsvis att hanteras av respektive företag.
Breakit har utan resultat sökt Tictail för en kommentar men en av grundarna, Birk Jernström har däremot varit aktiv i diskussionen på Facebook.
Där skriver han att ambitionen är att Tictail Payments ska erbjuda kunder runt om i världen möjligheten att betala med sina lokala betalningsalternativ.
”Allt blir samlat direkt i ditt Tictail dashboard och i månadsrapporter för enklare redovisning”, skriver han.
Birk Jernström uppger vidare att man på kort tid, och i tidigare beta, sett hur detta lett till en tydligt ökad konvertering för många kunder.
Handlare, som vill vara anonyma, uppger för Breakit att de ombetts godkänna de nya villkoren. Om de inte godkänner de kommer förändringarna ändå automatiskt att träda i kraft 15 november.
”Vi kommer att ha en annan plattform där vi slipper bli styrda av dem” säger en upprörd handlare till Breakit.
Birk Jernström påpekar vidare i Facebook-diskussionen att Tictail Payments inte ska jämföras med tjänsten Stripe som haft den lägsta transaktionsavgiften utan att den nya tjänsten ger tillgång till flera olika sätt att betala.
På sin hemsida uppger också Tictail mycket riktigt att den nya lösningen ger tillgång till en rad olika betalningsalternativ. Utöver kredit- kontokort, Paypal och Klarna nämns Apple Pay, iDeal och Sofort.
På Facebook understryker Birk Jernström också att alla betallösningar varierar beroende på var och hur kunden handlar.
E-handelsplattformen Tictail grundades 2011 av Carl Waldekranz, Kaj Drobin, Siavash Ghorbani och Birk Nilsson, och är en av Sveriges mest omtalade startups.
I början pratade grundaren Carl Waldekranz gärna om sina visioner, men efter att var åttonde anställd fick lämna företaget förra våren har det varit betydligt tystare.
När Breakit sökte Tictail i somras, i samband med det svenska bokslutet, fick vi veta att det inte fanns någon representant tillgänglig för en kommentar.
Intäkterna för den svenska verksamheten i Tictail AB har också varit blygsamma och under förra året började Tictail att ta tio procent på varje köp som genomförs genom företagets marknadsplats "Tictail’s Marketplace ".
Här är det viktigt att notera att vi inte kan få siffrorna för det amerikanska moderbolag Tictail Inc, men de svenska siffrorna kan ge en fingervisning om hur det går för Tictail som helhet.
Efter publiceringen svarar Tictails Birk Jernström över mail.
Han skriver att man sett hur Tictail Payments lett till en ökad konvertering och försäljning för dem som aktiverat tjänsten, samt att det gör shoppingupplevelsen smidigare.
Den nya tjänsten ska bland annat göra det lättare för handlare att ta del av statistik kopplat till försäljning.
”Vi tror att det här och andra förbättrade shoppinglösningar kommer att öka försäljningen ännu mer”, skriver Birk Jernström.
Han kommenterar inte den kritiserade höjningen men skriver följande;
”Vi erbjuder detta till en fast transaktionskostnad oavsett betalningsmetod, och hanterar de varierande kostnaderna för de olika betalningsmetoderna”.
Briana Feigon, som arbetar med Tictals PR, kommenterar de nya avgifterna till Breakit.
”Vår prissättning fortsätter att vara mer prisvärd än majoriteten av våra konkurrenters – och varumärken kan fortfarande drive en global online-affär för mindre pengar än ett Netflix-medlemskap”, säger Briana Feigon.