Rebtel är den svenska mobilappen som vill ta hand om hela världens utlandssamtal mellan privatpersoner. Kortfattat använder bolaget en speciell teknik som gör att användaren kan betala lokala samtalspriser istället för dyra internationella ringkostnader (se faktaruta under artikeln).
Tjänsten riktar sig till migranter och används främst för att ringa till hemlandet.
Nu lanserar bolaget en helt ny tjänst till sin målgrupp. Den lanseras under namnet “Mobile recharge”. Utifrån exemplet ovan innebär den att personen i Sverige ges möjligheten att köpa ringminuter till sina kontakter i Turkiet via Rebtel. Det är ett första steg mot att bli som banköverföringstjänsten Swish, fast över landgränser.
Än så länge har tjänsten testats mellan USA och Cuba men på sikt är tanken att rulla ut det i hela världen.
“Nu börjar vi med den enklaste formen för att skicka pengar: Mobilkrediter”, säger Magnus Larsson, vd på Rebtel.
Förra året omsatte bolaget 78 miljoner dollar, eller 630 miljoner kronor, enligt Magnus Larsson. I år räknar han med att bolaget omsätter 95 miljoner dollar, motsvarande knappt 800 miljoner kronor. Då kommer en tredjedel av tillväxten från den nya betaltjänsten.
Den nya tjänsten är bara en första del i en större satsning från appbolaget, berättar Magnus Larsson.
Bolagets långsiktiga mål är att lösa tre kärnproblem för världens alla migranter. Det är att de är “unconnected, unemployed och unbanked”, som Magnus Larsson uttrycker det. De är alltså inte uppkopplade, har inget jobb och har ingen bank.
“När man kommer till ett nytt land är det första man vill göra ofta att ringa hem för att berätta att resan gått bra. Sedan vill man skaffa jobb och tjäna pengar. Sista steget är var man ska lägga de pengarna”, säger Magnus Larsson.
Uppkopplingsdelen har bolaget redan löst med sin ringapp. Dessutom har man tagit ett grepp om arbetslöshetsproblemet med sina “säljaktivister”, det vill säga personer i målgruppen som på frilansbasis säljer Rebtel-prenumerationer till andra migranter.
Med den nya betaltjänsten har man redan konkurrenter som amerikanska Transferwise och svenska Transfergalaxy. För det större problemet, det vill säga banktjänster i stort, verkar det dock inte finnas så många utmanare.
“8 procent av USA:s befolkning är idag ‘unbanked’, i migrantgrupper kan den siffran vara så hög som 20 till 40 procent. Det är ingen som löser bra banktjänster för den gruppen nu så vi kommer fortsätta gräva i det spåret”, säger Magnus Larsson.
Innebär det här att Rebtel planerar att bli bank?
“Det handlar egentligen inte om att bli en bank utan att förstå den globala målgruppen. När vi bygger ett lokalt förtroende genom aktivistprogrammet har vi en intressant position för att serva målgruppen med det den behöver. Då är det en naturlig utveckling för bolaget med fler finansiella tjänster”, säger han.
Samtidigt kan man fråga sig om det inte finns en anledning till att personer som nyss flyttat till ett nytt land inte fångas upp av de befintliga bankerna. En sådan anledning skulle kunna vara höga kreditrisker. Det problemet tror Magnus Larsson att Rebtel är perfekt positionerade för att handskas med.
“När någon använder mobile recharge hos oss har vi redan mycket information om vem användaren brukar ha kontakt med. Det gör att vi kan minska risken för bedrägerier väldigt mycket”, säger han.
Har man själv aldrig flyttat från ett land till ett annat kan det verka som en liten målgrupp. Magnus Larsson hävdar att det finns en halv miljard personer i västvärlden med nära band till ytterligare 1,5 miljard personer i resten av världen. Det ger en målgrupp på totalt 2 miljarder människor som Rebtel riktar sig mot.
För att kunna skala upp den nya satsningen letar bolaget nu friskt kapital. i storleksordningen 80–160 miljoner kronor.
“Vi har bara påbörjat resan med det här. Att ta in ny finansiering är en ganska central del för att växa”, säger Magnus Larsson.