Det är den mest remarkabla helomvändningen i den moderna mediehistorien.
I november 2016 kallade Mark Zuckerberg idén att ”fake news” påverkade det amerikanska valet för ”galen”. Han hånade dem som försökte peka på Facebooks brister i det ansvar som kommer med att vara världens största sociala plattform.
Var det naivitet? Ointresse? Eller bara ett försök att skydda Facebooks affärsmodell och aktiepris? Vem vet.
Det dröjde till den 27:e september i år innan Mark Zuckerberg offentligt tog avstånd från sitt tidigare uttalande.
”Efter valet sade jag att jag tyckte att idén att desinformation på Facebook påverkade valet var en galen idé. Att kalla den galen var avvisande och jag ångrar det”, skrev Zuckerberg i ett inlägg på Facebook.
Steg för steg har det sedan avslöjats att Facebooks plattform har utnyttjats systematiskt av ryska trollfabriker. Syftet: Att skapa splittring i USA:s samhälle och påverka valet.
Det har exempelvis skett via annonser som skulle lura Hillary-väljare att sms-rösta (vilket inte går) – och puffar för material som skulle sänka hennes trovärdighet på olika sätt.
2 oktober medgav Facebook att 10 miljoner människor i USA exponerades för ”politiskt splittrande” annonser köpta från Ryssland före och efter valet.
I går, mindre en en månad senare, levererades en annan – mycket högre – siffra.
I sitt vittnesmål inför kongressen uppgav Facebook-toppen Colin Stretch att 126 miljoner amerikaner exponerades för innehåll kopplat till den ryska trollfabriken Internet Research Agency, IRA, som i sin tur använt Facebooks annonsmöjligheter för att nå utvalda målgrupper.
Bakgrunden är värd att stanna vid.
Facebook har nära nog obegränsade resurser. Bara under det senaste kvartalet (Q2 2017) gjorde bolaget en ren vinst på 33,4 miljarder kronor.
Ändå var det pressen och politikerna, inte Facebooks egna tekniker eller system, som upptäckte den misstänkta ryska inblandningen i presidentvalet.
”Efter valet 2016 fick vi veta från rapporter i pressen och från ledare i kongressen att ryska aktörer kan ha försökt störa valet genom att utnyttja Facebooks annonsverktyg. Det är inte något som vi hade sett tidigare, och därför startade vi en utredning som pågår än i dag”, heter det i Colin Stretchs vittnesmål.
Facebook fortsätter i viss mån att tona ned omfattningen av IRA:s annonsköp. Deras innehåll utgjorde bara 0.004 procent av allt innehåll i Facebooks News Feed. IRA spenderade 100.000 dollar på omkring 3.000 annonser på Facebook och Instagram (allt via fejkkonton kopplade till organisationen).
Men trots detta kunde man nå 126 miljoner amerikaner. Hur går det ihop? I Colin Stretchs vittnesmål framgår följande:
• Annonserna användes för att marknadsföra 120 Facebooksidor, som i sin tur lade upp över 80.000 inlägg under två år. Annonserna sågs av 11,4 miljoner människor.
• 29 miljoner människor fick innehåll från någon av IRA:s trollsidor direkt i sitt nyhetsflöde.
• När folk lajkade, delade och kommenterade innehållet spreds det ännu mer. Facebooks bästa uppskattning är att runt 126 miljoner människor kan ha serverats innehåll från en sida kopplad till IRA.
Det är dock ett misstag att bara titta på annonsköp. Det verkliga monster som Facebook har skapat handlar om hur fejkade nyheter sprids helt organiskt.
En omtalad kartläggning från Buzzfeed visade att de 20 största fejkade ”nyheterna” med koppling till presidentvalet genererade mer engagemang på Facebook än de 20 största riktiga nyheterna. Facebooks algoritmer tycks premiera polariserande material – oavsett om det är sant eller rent påhitt.
I Sverige är det val om mindre än ett år. Vi är på intet sätt förskonade från varken ryska intressen, eller människor som vill påverka vår verklighetsuppfattning gällande exempelvis invandring.
Aftonbladet visade nyligen hur grupper som ”Svenska Opinionsundersökningar” användes för att nå mycket stor räckvidd på material som ska gynna Sverigedemokraterna.
Det är dags för ett uppvaknande.
Politiker, medier och företag måste förbereda sig på att fejkade nyheter, desinformation och trollfabriker kan bli en faktor i Sveriges kommande riksdagsval.
Vem hade trott att Mark Zuckerberg skulle uppnå detta när han satt på studentrummet och drömde om en plattform som kunde hjälpa honom att träffa fler tjejer?