Supertext marknadsför sig som ”den enda chatten du behöver”. Genom tjänsten kan användare chatta i grupper via både dator och mobil, i likhet med exempelvis Facebooks Messenger och Whats App.
Det som särskiljer Supertext från jättarna är att tjänsten fungerar även utan internet – vilket gör den attraktiv på marknader med begränsad tillgång till internet.
Det menar åtminstone grundaren Martin Jacobson. Han startade bolaget i Sverige för sju år sedan, men började för tre år sedan fokusera på Sydostasien.
"De senaste åren har vi fått ordning på produkten och känner att vi börjar få bra genomslag”, berättar Martin Jacobson.
Han beskriver den sydostasiatiska marknaden som väldigt spännande för bolaget, eftersom en stor del av befolkningen saknar både smartphones och mobilt internet. I dagsläget har Supertext lockat ett antal miljoner indonesiska kunder. Exakt hur många vill Martin Jacobson inte avslöja.
"Det är otroligt spännande att komma från lilla Sverige till Indonesien med en kvarts miljard människor och ha en produkt som löser centrala kommunikationsbehov", säger Martin Jacobson.
Supertext tjänar pengar genom att teckna en licens med teleoperatörer i landet. När användarna skickar sms i grupp-chatten betalar de sin vanliga sms-taxa, samtidigt som det är gratis att skicka meddelanden från appen i uppkopplat läge.
”Vi tar en bit av operatörernas existerande infrastruktur och hjälper dem att skapa nya intäktsströmmar", förklarar Martin Jacobson.
Supertext utgörs idag av 23 anställda plus konsulter i sju länder.
Martin Jacobson berättar att Supertext hittills tagit in 40 miljoner kronor i riskkapital och bland investerarna hittar vi en rad affärsänglar. Bland annat Sam Bonnier, som tidigare nvesterat i Fyndiq, samt Joacim Odqvist som byggde upp Parks & Resorts Scandinavia.
En ny kapitalrunda ”finns i tankarna”, enligt Martin Jacobson.
För det senaste publika räkenskapsåret som avslutades i augusti förra året visar SMS Grupp, bolaget bakom Supertext, upp en omsättning på 2,7 miljoner kronor.
”För det innevarande räkenskapsåret blir det mycket spännande att se resultatet men jag vill inte störa pågående kommersiella processer genom att gå ut med publika prognoser i förväg”, säger Martin Jacobson.
Han beskriver tjänsten som helt unik på sättet den kombinerar internet och telekom, gammal och ny teknik, på ett nytt sätt. Utmaningen ligger i att lära kunderna ett nytt beteende.
Supertext hoppas nu på att inleda strategiska partnerskap i Sydostasien, exempelvis i föreningslivet. Framöver planerar man att blicka mot marknader som är snarlika den Indonesiska samt utveckla nya tjänster. Exempelvis jobberbjudanden i appen.
Men det blir först när man når 20-30 miljoner användare, enligt grundaren.
”När folk kommer in i tjänsten och använder den följer vi med in i den digitala världen. Vi erbjuder en tjänst som står starkt och vi är en tjänsteleverantör som folk tycker om”, säger Martin Jacobson.