Jessika Nilsson har en minst sagt spännande bakgrund. Hon föddes i Stockholm men växte upp i både Tyskland och Tanzania. I Tanzania har hon de senaste åren arbetat med en doktorsavhandling som kretsar kring massajer och digital utveckling.
För att tjäna extra pengar under sitt arbete med antropologi-avhandlingen valde Jessika Nilsson att hyra ut sitt hus genom tjänsten Airbnb. Det var då hon började fundera på om det digitala konceptet med Airbnb som mellanhand skulle kunna appliceras på safaribranschen.
”Det skulle lösa alla de problem som mina kontakter i resebranschen klagar på. Att researrangörer kan ta upp till 40 procent av dem som anordnar safariresorna och att kommunikationen ofta är dålig”, berättar Jessika Nilsson när Breakit träffar henne i Stockholm.
I maj lanserade hon därför Safarisource tillsammans med sin bror Max Nilsson och vännen Loserian Laizer, som är en massajhövding från Tanzania.
I dag samlar sajten runt 300 lokala safariarrangörer från 17 afrikanska länder och matchar dem mot internationella kunder efter att de godkänts.
Det är gratis att registrera sig och sajten tar 12 procent av resepriset när bokningarna genomförs. Arrangörerna får en egen flik på hemsidan där de kan uppdatera med bilder och information samt kommunicera direkt med kunder, samtidigt som teamet sköter sajten och svarar på frågor från arrangörer och resesugna kunder.
Programmeringen sköts i sin tur av tre kvinnor i Indien.
Safarisource är fortfarande i en uppstartsfas och har hittills omsatt runt 100.000 kronor och genomfört sju bokningar.
Jessika Nilsson förklarar att de under de senaste månaderna arbetat med att fixa buggar och locka arrangörer till sig, men att det nu är dags att växla upp.
Satsningen är finansierad med eget kapital samt stöd från familjen, men framöver finns planer på att ta in externt kapital.
Om två veckor flyttar Jessika Nilsson ned till Sydafrika på heltid och öppnar Safarisources första kontor i Kapstaden.
”Nu när vi är större i Sydafrika ska vi börja anställa ett team med redaktörer och assistenter. Vi ska satsa mer på marknadsföring och börja skala ordentligt”, berättar Jessika Nilsson.
Hon berättar att det är lite av en kulturchock att driva startup i Afrika.
”I Sverige kommer vi i tid och saker bli av. Här, framförallt i Östafrika, kanske man träffas fyra eller fem gånger innan något blir av. Det är väldigt socialt och drivet, men svårt att planera möten”.
Hon tillägger att hon mötts av stor respekt i arbetet med Safarisource och menar samtidigt att det underlättar att prata Swahili och att ha en massajhövding vid sin sida.
En fjäder i hatten är det även att hon precis blivit utnämnd till "Woman to watch in tech" av Destiny Man, som är Afrikas motsvarighet till Café.
”Kul, eftersom det är ett rätt grabbigt magasin”, kommenterar Jessika Nilsson som har framtidsplanen klar för sig;
”Vi vill vara den självklara adressen för safaribokningar i Afrika”.