Sök ikon

Ikea och Amazon på väg att sluta historiskt avtal i Sverige

Artikel bild
Jeff Bezos och Ingvar Kamprad. FOTO: TT

Ingvar Kamprad och Jeff Bezos har snart en affär ihop.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Vi på Breakit har de senaste dagarna rapporterat flitigt om att jätten Amazon är på väg att etablera sig på den svenska marknaden. Nu kommer ytterligare en intressant pusselbit att lägga till den rapporteringen. En källa till Breakit uppger nämligen att Amazon och möbeljätten Ikea är på väg att sluta ett historiskt avtal.

Planen är att Ikea ska börja sälja sina varor via Amazons egen marknadsplats, Amazon Marketplace. Vår källa har i sin tur talat med flera personer som uppger att avtalet redan är undertecknat, även om Ikea hittills inte har kommunicerat något externt.

En inte alltför vågad gissning skulle kunna vara att Ikea går ut med nyheten i samband med att Amazon slår upp sina portar på den svenska marknaden.

Det finns flera potentiella skäl till varför Ikea väljer att ingå den här typen av samarbete. Ikea har länge legat rejält efter när det gäller e-handel och nu verkar Ingvar Kamprads skapelse göra allt för att komma ikapp. För någon vecka sedan gjorde man ett uppmärksammat förvärv av den hajpade startupen Taskrabbit (här förklarar vi Ikeas tanke bakom den affären). Ikeas vd Jesper Brodin flaggade i samband med det köpet för fler liknande förvärv.

Historiskt har Ikea fokuserat på att växa av egen kraft men för att gasa den digitala satsningen är Ikea redo att börja shoppa utanför den egna sfären.

I en intervju med nyhetsbyrån Bloomberg för någon vecka sedan sade Jesper Brodin också att Ikea “utvärderar” möjligheten att använda sig av andra försäljningskanaler än den egna e-handeln för att öka försäljningen. Det uttalandet passar bra in med Breakits uppgifter att Amazon Marketplace nu blir just en sådan kanal.

Initialt kommer ett samarbete med Amazon att driva på Ikeas försäljning på nätet rejält men på lång sikt är det ett strategiskt vågspel från Ingvar Kamprad att hoppa i säng med Amazon-grundaren Jeff Bezos.

Amazon brukar ta mellan 10 och 20 procent i avgift för att förmedla varor från sin plattform. Det är en kostnad som Ikea kan leva med. Men mer problematiskt är att Amazon riskerar att sno hela kundrelationen från möbeljätten. Säljer du via Amazon marketplace så är det Amazon som tar hand om all data från transaktionen och dessutom kan kapitalisera på all merförsäljning.

Nu är Ikea inte vilken företagskund som helst och Amazon har sannolikt fått ge möbeljätten specialdesignade villkor för att få med dem med på båten. Men samarbetet reser ändå en del frågetecken.

Hör mer om Amazon och Ikeas samarbete i vår färska podd.

Läs mer