Sök ikon

Amazon tar klivet in i Sverige – profilerna vittnar om "säkra källor"

Artikel bild
Jeff Bezos e-handelsjätte är (till slut) på väg in i Sverige. Foto: Pressbild samt AP Photo/Ted S. Warren.

Pricerunners vd Nicklas Storåkers uppger sig ha en säker källa på att Amazon etablerar sig i Sverige inom kort. Även e-handelsinvesteraren Staffan Mörndal på Verdane Capital är säker.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Att techgiganten Amazon kan vara på väg att lansera i Sverige är den kanske största snackisen i e-handelsbranschen just nu. Vi på Breakit har tidigare kunnat avslöja att Amazon köpt den heta domänen Amazon.se .

Breakits Stefan Lundell skrev nyligen om att giganten kan komma att lansera i Sverige inom kort.

Under Breakits event Retail Tech Stockholm gästades scenen av Nicklas Storåkers, Avanzas tidigare vd, som numera rattar jämförelsetjänsten Pricerunner.

När Nicklas Storåkers ombads kommentera de envisa, men obekräftade ryktena, om att Amazon är på väg in i Sverige bjöd han på spännande information.

Under måndagen fick Nicklas Storåkers nämligen bekräftat, från en enligt honom säker källa, att ryktena om Amazons lansering på den svenska marknaden stämmer – och att lanseringen är nära förestående.

"Man köper liksom inte tre marker i Eskilstuna, Västerås och Katrineholm och kallar det att man ska bygga datorhallar mitt i logistikcentrum dessutom", säger Nicklas Storåkers.

Exakt när lanseringen kommer att ske vill han inte sia om.

”Det fick jag ingen uppgift om men vi är inställda på att det ska ske mellan en till tolv månader. Om det är om en månad eller ett år tycker jag är svårt att sia om”, säger Nicklas Storåkers.

Han slår vidare fast att lanseringen kommer att få stor påverkan på e-handelsmarknaden. Är man negativt lagd är det skitdåligt, konstaterar Pricerunner-vd:n.  

"Then we’re all dead. Alla e-handlare blir slavar under Amazon och det finns ingen plats för oss. Så kan man tänka", säger han. 

Nicklas Storåkers konstaterade vidare att Amazon idag har en 40-procentig marknadsandel i USA och att 20 procent av konsumenterna är trogna Prime-medlemmar.  

“Är man mer optimistiskt lagd däremot så kan man se det som att det kommer en till plattform och ny kanal. Alla e-handlare, med vissa undantag, är tokberoende av Google, de köper trafik eller optimerar järnet. Amazon blir ett annat trafikalternativ.”

Han tror dock att vi först och främst får se en lansering i form av marknadsföring och kommunikation, och poängterar att det tar ett tag att smälla upp lager och liknande.

”Men det finns en effektiv distribution från Tyskland så jag gissar att det i praktiken blir en enkel översättning av den tyska sajten”, säger Nicklas Storåkers.

Uppgifter om en Amazon-lansering kom även senare under dagen från investeraren Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital.

Även han säger sig ha fått trovärdiga uppgifter om att en lansering nu är spikad. 

Staffan Mörndal menar att man redan nu kan se att värderingarna på svenska e-handelsbolag påverkats negativt av Amazons väntade intåg.

“Det kommer få olika konsekvenser för olika spelare. Men kurserna har fallit för många. E-handelsbolag värderas ner", säger han. 

Susanne Najafi, medgrundare och investerare på Backing Minds, är däremot inte lika övertygad om att det kommer drabba svenska e-handlare hårt.

“Man kan se på Storbritannien, Tyskland och Japan, där Amazon nästan har lika stor utbredning som i USA. Där har e-handelsmarknaden inte värderats neråt.”

Hon ifrågasätter vidare huruvida Amazon verkligen kommer satsa hårt på just lilla Sverige.

“En grej jag inte kan förstå är om man ska sätta upp hela Prime-strukturen i Sverige? Norden är 1 procent av deras omsättning. Hur mycket fokus kommer det att få isåfall? Pratar du med amerikanska investerare så frågar de sig ofta varför de ska gå in i Europa när Kina finns. Här har vi 30 olika länder med 30 olika språk. Så jag undrar om de verkligen kommer köra hela sin retail-modell här.”

En etablering behöver således inte innebära slutet för e-handlare.

Nicklas Storåkers säger själv att han är realist och både ser möjligheter och utmaningar i en Amazon-etablering.

”Här kommer det in en till plattform och det behöver inte vara dåligt, jag väljer att se det som en möjlighet” säger Nicklas Storåkers och fortsätter:

”Jag tror att Amazon kommer att hjälpa till att bryta de här invanda mönstren att vi handlar i fysisk butiker mot att vi e-handlar mycket mer”.

Jon Mauno Pettersson har bidragit till rapportering till denna artikel.

Läs mer