Sök ikon

Började med Muminmuggar – nu spränger Joel Falck 100-miljonersvallen med Kitchentime

Artikel bild
Joel Falck, medgrundare av Kitchentime. Foto: Jonas de Lange.

Kitchentime har gått från att vara en e-handel för muminmuggar till att sälja köksprylar för 100 miljoner kronor.
"Det var ingen av oss som hade någon enorm samling själv direkt”, säger grundaren Joel Falck.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Att kränga köksattiraljer på nätet har blivit en supersuccé för Uppsalaföretaget Kitchentime. På bara fyra år har 26-årige Joel Falck och vännen Anton Malmberg byggt ett bolag som gått från 0 till över 100 miljoner i omsättning.

Under Breakits event Retail Tech Stockholm berättade medgrundaren Joel Falck en intressant detalj från scen. Han och hans kompanjon började sitt e-handelsäventyr med något så udda som Muminkoppar. Under gymnasietiden sålde de samlarobjekten i en egen nätbutik.

“Vi försöker lite grann tvätta bort Muminstämpeln”, säger Joel Falck skämtsamt efter sitt framträdande.

“Det var det projekt där vi lärde oss grunderna i e-handel. Även en väldigt nischad verksamhet innehåller alla delar från inköp till logistik, marknadsföring, kundservice och så vidare. Det var ett skyltfönster för oss att visa vad vi kunde göra”, säger han.

Hur föll valet på just Muminkoppar?

“Det var ganska slumpartat. Vi visste att vi ville köra e-handel och det här var en produkt vi såg stor efterfrågan. Det var ingen av oss som hade någon enorm samling själv direkt”, säger han.

Nu har grundarna flyttat sig en bra bit från koppar och seriefigurer. Nu säljer man alla möjliga köksprylar genom sajten Kitchentime och även inredningsprylar genom sajten Confident living. Med sig har man bland annat fått det norsk-svenska riskkapitalbolaget Verdane som delägare.

En av bolagets stora satsningar det senaste halvåret är ett stort robotlager i Eskilstuna. Från scenen berättade Joel Falck att det nya lagret redan haft enorma effekter.

“Vi har halverat arbetsbehovet för att bedriva logistiken. Det var en investering på totalt 30 miljoner som vi räknar med att ska återbetalas inom tre år”, sade han under eventet.

Tidigare år har bolaget gjort relativt stora förluster. 2016, när man omsatte 103 miljoner kronor landade förlusten på närmare 20 miljoner kronor. Efter implementationen av det nya lagret har bolaget kunnat kapa kostnader rejält.

“Vi kommer inte att vara lönsamma i början på nästa år men vi kommer svänga om till den vändpunkten att vi når lönsamhet under året”, säger Joel Falck.

Under Retail Tech Stockholm berättade han även att bolaget har ett stort fokus på tillväxt framgent. Tillväxten sker till stor del genom förvärv av konkurrenter och nya nischer.

“Vi vill utöka vår kategoriexpansion till att innefatta alla produkter för hemmet. Samtidigt har vi även gjort ett antal mindre förvärv som en del av vår sökmotoroptimeringsstrategi. Vi har förvärvat mindre sajter som varit på väg att lägga ned eller stött på svårigheter", säger han och fortsätter:

"Vi ser en stor möjlighet att kunna göra fler förvärv inom vår nisch som är produkter för hemmet."

Hur mycket bolaget omsätter i år vill inte Joel Falck avslöja. Följer bolaget samma tillväxt som tidigare år lär omsättningen landa någonstans mellan 150 miljoner och 200 miljoner kronor.

Läs mer