Idén är enkel: att skapa ett slags one stop shop där användaren får överblick över alla sina bankkonton, kort, avtal och prenumerationer – och låta kunderna jämföra, byta och säga upp tjänster som lån och mobilabbonemang direkt i appen.
Inom de närmsta veckorna väntar lansering.
“Grundidén är att du som användare inte bara ska kunna se och analysera din ekonomi och dina avtal, utan också kunna göra något åt din situation”, säger grundaren Cenneth Edin.
Affärsmodellen går ut på att tjäna pengar på när kunder byter avtal. Cenneth Edin trycker på att prisjämförelserna ska vara transparenta oavsett om företaget i fråga är en samarbetspartner eller inte.
“Listar vi de fem billigaste bilförsäkringarna ska det verkligen vara de fem billigaste och inte bara fem erbjudanden.”
Framöver vill bolaget också baka in automatiska förslag som hjälper användaren att förbättra sin ekonomi – en “ai-assistent” som håller koll på allt från lunchvanor till när bilförsäkringen håller på att löpa ut.
“Säg att du precis fått in tio tusen på kontot, då skulle den till exempel kunna visa de bästa sparräntorna”, säger Cenneth Edin.
Förutom med appen arbetar bolaget – som i dagsläget har nio anställda – också med att bygga lösningar för företag. Teknik som bland annat ska kunna användas för att göra kreditupplysningar. Just nu är de i slutet av en finansieringsrunda där målet är att ta in mellan 20 och 25 miljoner kronor, uppger Cenneth Edin. Pengar som bland annat ska användas för att marknadsföra tjänsten.
Helt nya i branschen är de inte. 2009 drog Cenneth Edin igång Baraspara, där idén var att förhandla avtal åt kunderna med hjälp av fullmakter. Till navet i bolaget hör också Andreas Öberg och Joacim Nitz, som sedan tidigare står bakom Smartbudget. En tjänst som också den går ut på att ge användaren överblick över sin ekonomi.
Just Baraspara, som numera heter Sumer, hamnade i kraftigt blåsväder efter att många kunder slagit larm om vilseledande marknadsföring. I en dom i marknadsdomstolen förra året hotades bolaget med vite. Enligt Cenneth Edin gav marknadsdomstolen “båda parter rätt på olika punkter”. Han framhåller också att bolaget sedan flera år tillbaka hade ändrat på sitt sätt att kommunicera med kunder när domen föll.
På ungefär samma startfält som Zlantar finns redan svenska appen Tink, som närmar sig en miljardvärdering.
“Jag tror att allt fler kommer att efterfråga tjänster som samlar hela privatekonomin på en plats”, säger Cenneth Edin, som spår fler spelare både här hemma och i Europa.
Nu väntar han och teamet på att EU-direktivet PSD2 ska träda i kraft. Något som kommer innebära att tredjepartsaktörer enkelt kommer kunna få tillgång till sina kunders bankinformation.
“Vi tror på att komma igång med några hundra tusen användare i Sverige och sedan vara snabba ut i Europa. Det gäller att vara bäst, men det handlar också om pedagogik. Appen måste vara enkel att använda även i takt med att vi lägger till nya funktioner.”