På torsdagen strax efter tio kom beskedet. På Northvolts kontor, på Gamla brogatan i Stockholm presenterade grundaren Peter Carlsson till slut nyheten var hans superfabrik kommer ligga. Med på scen fanns även bland annat Näringsminister Mikael Damberg.
Svaret: Västerås och Skellefteå.
"Det här är en storskalig produktion som ställer stora krav på enormt mycket energi, mark, vatten men även kompetens och logistik", säger Peter Carlsson på presskonferensen.
I snart ett år har det rapporterats om mastodontprojektet Northvolt – en gigafabrik som ska tillverka batterier, för bland annat elbilar. Den främsta ögonbrynshöjaren har varit prislappen på totalt 40 miljarder kronor.
Bakom projektet ligger superentreprenören Elon Musks tidigare högra hand, Peter Carlsson. Svensken var länge ansvarig för produktionslinan på Tesla.
En av de större frågorna kring projektet har varit var någonstans i Skandinavien fabriken skal ligga. Redan i veckan kom uppgifter om att bolaget valt att dela upp bolaget mellan Västerås och Skellefteå.
Budet då har varit att själva tillverkningen ska ske i Skellefteå och att spetskompetens kommer att finnas i Västerås.
Ungefär den bilden ger Peter Carlsson på presskonferensen också. Den stora fabriken "Northvolt 1" kommer att ligga i Skellefteå, medan utvecklingen och bolagets "demo-lina" – det vill säga testproduktionen, kommer ligga i Västerås.
"Skellefteå är enormt stark inom basindustri, gruvindustri och ett bra återvinningskluster. Namnet Northvolt 1 är en indikation på att vi, om omställningen till el blir så stor som vi tror, ser en möjlighet för fler fabriker längre fram", säger Peter Carlsson.
Med etableringen i städerna räknar bolaget med att skapa 2000–2500 jobb i Skellefteå och ytterligare 300–400 i Västerås.
Själva byggandet av fabriken i Skelleteå kommer att börja byggas under andra halvan av 2018.
Mikael Damberg välkomnar beskedet:
“Det här är inte bara viktigt för de två kommunerna, utan för Sverige och Europa. Vi ser en enorm transformering av energilandskapet, fordonssektorn och flera industrigrenar. Batterier är en helt nödvändig beståndsdel och jag är glad att det största och första intresset finns här i Sverige”.
Ett viktigt frågetecken kvarstår dock fortfarande. Finansieringen av fabrikerna är långt ifrån klar. Northvolt har tidigare annonserat att man räknar med att ta in ungefär 1 miljard kronor i finansiering under andra halvan 2017 men någon färdig runda har ännu inte kommunicerats.
"Vi har nu ett par hundra miljoner kronor vi har fått in. Vi kommer annonsera fler partnerskap efter hand under året. Vi ligger fortfarande rätt för att hålla tidsplanen för en pilotlina 2019", säger Peter Carlsson.
Är ni oroliga för att rundan drar ut på tiden?
"Nej, det är vi inte."