Breakit kunde tidigare i år avslöja att tre entreprenörer, tillsammans med den kapitalstarka Axel Johnson-gruppen, är på väg att dra i gång ett nytt nätapotek. Bolaget heter Hubia och ska med hjälp av Willys och Hemköps butiksnät utmana den digitala marknadsledaren Apotea.
Nu står det klart att apoteket har fått ett namn – Apohem.
"Det känns inspirerande att vi nu har ett slagkraftigt namn som gör att vi kan bygga ett starkt varumärke, och med vår grafiska profil kommer Apohem sticka ut i mängden bland etablerade apotek", säger Johan Bergenheim, marknadschef på Apohem.
Grundare är Kim Persson, Johan Bergenheim och Henrik Patzer. Henrik Patzer tillträder som vd, och Kim Persson, som varit vd under bildandet av bolaget, kommer att fokusera på affärsutveckling och strategiska partnerskap.
Förberedelser pågår för fullt inför lanseringen, som ännu inte är fastställd.
Pär Svärdson, grundaren av Apotea, räds däremot inte den nya storkonkurrenten.
“Jag tycker att det här kommer lite sent. Jag trodde att vi skulle få en tuff nätkonkurrent när vi omsatte 30 miljoner. Så om Apotea omsätter 1,5 miljarder i år så är det lite tuffare för en konkurrent att komma in nu", sade han i augusti.