Rapporten Svenskarna och internet har blivit något av en institution. Alla som vill hänga med i trender om sociala medier, webben och digitaliseringen kan ha nytta av den.
Undersökningen, som görs av Internetstiftelsen i Sverige, är dock på 140 sidor.
Låter det tungt? Lugn.
Breakits Erik Wisterberg har i förväg fått tillgång till rapporten – och serverar här de hetaste sektionerna i lagom munsbitar.
Siffrorna speglar internetnavändare som är 12 år eller äldre (om inte annat anges).
Facebook dominerar fortfarande…
Facebook är fortfarande den sociala plattform som flest använder. Diagrammet anger andelen internetanvändare som är på respektive plattform "någon gång". Tillväxten är dock betydligt större för Instagram och Snapchat än för Facebook.
…men de unga flyr
Trots att Facebooks användarbas totalt sett fortfarande ökar i Sverige finns ett allvarligt problem. De yngsta ratar plattformen. I åldersgruppen 12-15 år minskar andelen som använder Facebook med hela 13 procentenheter.
Samma trend syns gällande tyngre Facebook-användande. Bara 19 procent i åldersgruppen 12-15 år använder Facebook dagligen.
Instagram fortsätter att växa
Som tur är för Facebooks aktieägare fortsätter Instagram att prestera. Plattformen, som kopierar ALLT som Snapchat någonsin har gjort, växer på bra och är speciellt stark bland de riktigt unga. Det är fortfarande en plattform där kvinnorna är mer aktiva än männen.
Det gör även Snapchat
Instagrams strategi att kopiera Snapchat verkar inte ha gjort någon större skada på den svenska marknaden. De båda plattformarna växer ungefär lika snabbt. Användningen av Snapchat fortsätter att öka och ökningstakten har stigit
Twitter vänder – årets överraskning
Förra året var den stora nyheten Twitters problem.
"Aldrig tidigare har ett socialt medie minskat i användande i Internetstiftelsens mätningar. Men Twitter gör det nu. Med nästan 20 procent", skrev Breakits krönikör Emanuel Karlsten då.
Nu har något hänt. Användandet av Twitter ökar kraftigt.
Kan fjolårets Twitterpanik ha varit ett mätfel?
"År 2016 hickade kurvan till, då det var färre som uppgav att de använder Twitter medan det 2017 återigen ökar", heter det i den nya rapporten.
Linkedin – väldigt få dagliga användare
Microsoft lade 217 miljarder (!) på att köpa Linkedin (mer om det finns här). Den färska datan ger bilden av att bara 3 procent använder Linkedin dagligen.
"Det kan tyda på att många ser Linkedin som en tjänst för att lägga upp statisk information om sig själv, inte en tjänst för socialt utbyte", heter det i rapporten. Störst är tjänsten bland dem som jobbar med it och telekom.
Netflix fortsätter att växa snabbt...
Tittandet på Netflix har ökat på två år, från 28 procent 2015 till 46 procent 2017. Det dagliga tittandet har nästan fördubblats, från 7 procent till 13 procent.
… men Youtube dominerar bland kidsen
"Det ligger nära till hands att säga att de unga bor på Youtube eftersom alla under 25 använder det och en stor del gör det dagligen", heter det i rapporten.
86 procent av 12-15-åringarna hänger på Youtube varje dag.
Swish och Bank Id
De fyra storbankerna får ofta skit från startups och techbolag. De anklagas för att vara gamla, tråkiga och stelbenta. Men, de fyra storbankerna har i alla fall lyckats med två saker digitalt: Swish och Bank ID.
80 procent av smartphoneanvändarna över 16 år använder Swish. Motsvarande siffra för Bank ID är 88 procent.
Då får ungarna egen mobiltelefon
I många familjer är denna fråga en källa till bråk. Barnen vill ha en egen mobiltelefon, gärna en svindyr Iphone, medan föräldrarna håller emot.
Så när får svenska barn en egen mobiltelefon? Rapporten visar en tydlig genombrottsålder. 41 procent av åttaåringarna har egen lur. Bland nioåringarna är motsvarande siffra 71 procent.
Minecraft för pojkar – Musical.ly för tjejer
Markus "Notch" Persson må ha gått vidare och sålt sitt bolag Mojang för en helt sjukt stor summa pengar. Men hans skapelse lever vidare. Rapporten visar att Minecraft fortfarande är störst bland nöjesapparna bland killar. Bland tjejerna är det istället den sociala musikappen Musical.ly som är valet nummer ett. Siffrorna är imponerande för appen som växt extremt snabbt.
Om undersökningen: Statistiken bygger på svar från 1 827 personer via webbenkät och 1 357 via telefon mars-april 2017. Siffror gällande barn bygger på föräldrarnas svar.