E-handeln växer så det knakar, inte minst i möbelbranschen. Succébolag som Royal design och Furniturebox omsätter stora pengar på sina digitala affärer – men även tungviktaren Ikea satsar numera hårt på att få snurr på sin digitala verksamhet.
Nu rapporterar sajten Ehandel.se att möbelgiganten förra året omsatte 672 miljoner kronor från näthandel – bara i Sverige. Det är en ökning med 12 procent från förra året.
Under fjolåret hade man över 90 miljoner besökare på den svenska sajten, att jämföra med 38 miljoner besökare i samtliga fysiska varuhus under samma period.
Det är dock en försvinnande liten andel av hela koncernen som omsatte ungefär 340 miljarder kronor under 2016.
“Våra varuhus fortsätter att fylla en viktig funktion som basen för inspiration och shopping, men det vi märker i allt växande utsträckning är att många kunder vill sköta hela, eller delar av, köpet via datorn eller mobilen, vilket vi gör allt vi kan för att anpassa våra tjänster, kanaler och erbjudanden efter, säger Håkan Svedman, landschef Ikea-koncernen i Sverige, till Ehandel.se.
En intressant detalj i sammanhanget är att Ikea nyligen köpt upp det amerikanska småjobbsbolaget Taskrabbit. Appen bygger på att användarna ber andra privatpersoner om att utföra enkla jobb som att gå och handla, röja i trädgården eller – just det – montera Ikea-möbler.
Hur resultatet för Ikeas e-handel ser ut framgår inte av Ehandel.se:s rapportering.
Ikea planerar att få i gång e-handel på alla sina 29 marknader innan åtgången av räkenskapsåret som sträcker sig till och med augusti 2018.
Det säger Jesper Brodin, som tog över som vd för Ikea tidigare i år, i en intervju med Bloomberg News vid Ikeas nya kökskonceptbutik i Stockholm.
Ikea meddelar samtidigt att bolaget inte utesluter att använda tredjepartsleverantörer för e-handeln och håller på att utvärdera den möjligheten.