Sök ikon

Add Health Media är på investeringsoffensiv – mot svenska hälso-startups

Artikel bild
Johan Bloom. Foto: Istockphotos/Press.

Bolaget Add Health Media har i det tysta påbörjat en investeringsoffensiv i svenska hälsostartups.
Bakom satsningen står Doktorn.com-grundaren Johan Bloom.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Johan Bloom är mannen bakom en av Sveriges mest framgångsrika sajter för medicin och hälsa – Doktorn.com.

Den framgångsrika entreprenören, som själv har en bakgrund som kemist, står även bakom det mindre kända bolaget Add Health Media (AHM) – ett mediebolag som sedan slutet av 90-talet arbetat med att sprida hälsoinformation till patienter och aktörer inom vården. 

Kunderna betalar kort och gott för att sprida sin information i exempelvis tidningen Doktorn, via tv-apparater i väntrum och på sajten Doktorn.com.    

“Add Health Media tjänar pengar på att exempelvis läkemedelsföretag, myndigheter och aktörer inom hälsa köper annonser eller reklamfilmer som visas på våra sajter eller väntrum”, förklarar Johan Bloom.

Nu har Johan Bloom, via AHM, startat en investeringsoffensiv mot svenska hälso-startups. AHM har bland annat gått in i Doctrin som tagit fram ett e-hälsoverktyg där patienterna kan fylla i symptom och vårdhistorik inför sina läkarbesök för att spara tid.

Efter att ha gått in med 10 miljoner kronor i tre emissioner äger Add Health Media nu sex procent av Doctrin.

På listan finns numera även FindOut Diagnostic som erbjuder labbtester hemma och Nurse & Doc som är lite av ett Tinder för bemanning inom sjukvården.

Bolaget äger idag 40 procent av Findout Diagnostics.

AHM står idag på två ben – den vinstdrivande medieverksamheten samt investeringarna i startups kopplade till hälsosektorn.

"Det blir det synergieffekter och en bra kombination då vi kan nå ut till patienterna och samtidigt stötta bolagen. Gäller det startup-bolag där vi går in som minoritetsinvesterare kan det röra sig om 1-5 miljoner kronor per bolag och är det bolag som passar in i vår kärnverksamhet kan vi investera mer för att få ett majoritetsägande", förklarar Johan Bloom.

Han äger runt 65 procent av Add Healt Media där även affärsängeln Lars Lindgren är en av storägarna. Övriga ägare är vd:n Brodde Wetter, David Sandström, Tobias Perdahl, Anna Dahlgaard och Rikard Ekberg. 

"Vi har inga andra investerare, det är vinsterna i bolaget som vi investerar”, säger Johan Bloom.

Att det finns potential i hälso-startups råder det ingen tvekan om, enligt Johan Bloom.

"Google, Apple och IBM ser stora möjligheter och det kommer att ta fart om de börjar samarbeta med smarta startup-bolag, och när Landstingen nu börjar gå in med mer pengar kommer det att explodera".

Add Health Media

Grundades av majoritetsägaren Johan Bloom 1999 och förväntas omsätta cirka 40 miljoner (juli 2017-juni 2018) med en  vinstmarginal på 20 procent. 

Vinsten investeras i nya eller befintliga startup-bolag.

Add Health Media har tidigare förvärvat det nu helägda dotterbolaget Nordisk Väntrums-TV AB för 14 miljoner kronor samt Three Doctors för 5 miljoner kronor. 

Läs mer