Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Lena Apler: "Deras värderingar av startups saknar verklighetsförankring"

Artikel bild
Lena Apler, grundare av Collector. Foto: Stefan Lundell.

Affärsängeln Lena Apler till attack mot storbankerna SEB och Swedbank.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Det var i samband med Breakit och Carnegie Private Bankings event i Göteborg på måndagskvällen som Lena Alper tog fram storsläggan. Denna gången var det konkurrenterna SEB och Swedbank som hamnade i skottgluggen. Lena Apler har grundat nischbanken Collector och via riskkapitalarmen Collector Ventures ligger hon bakom en rad investeringar i svenska fintechbolag.

De senaste åren har alla de nordiska storbankerna börjat pumpa in pengar i fintech-segmentet och det skapar nu ett osunt klimat, menar Lena Apler.

“Titta på priset som SEB betalade för Tink och hur högt Swedbank värderade Mina Tjänster. De värderingarna har ingen förankring i verkligheten, det är obehagligt”, säger Lena Apler.

Varför driver storbankerna upp värderingarna till “obehagliga” nivåer?

“De vill väl slippa små obehagliga nischbanker som oss. För dem verkar det vara så viktigt att visa att de också digitaliserar sin verksamhet, då är det kanske inte viktigt vad det kostar”, säger Lena Apler.

Men de upptrissade prisnivåerna får följdverkningar, konstaterar Collector-grundaren:

“För storbankerna är det kanske inte så viktigt om ett bolag värderas till 25 eller 100 miljoner. För dem är det viktigaste att komma in i bolaget. Men de här höga värderingarna skapar fel förväntningar hos alla andra entreprenörer”, säger Lena Apler.

Hon deltog i ett panelsamtal tillsammans med Kristina Lagerstedt, grundare av medtechföretaget 1928 Diagnostics, och David Karlsson, aktiechef på Carnegie. Inför ett 100-tal entreprenörer och investerare diskuterade de bland annat klimatet för svenska techbolag just nu. Den samlade bilden var att investerarna just nu formligen flockas runt startup-sektorn.

F.v: Lena Apler, Kristina Lagerstedt och David Karlsson.

“Marknaden är överhettad, inte minst i Stockholm. Entreprenörer kommer med en powerpoint-presentation och vill ha en värdering på 100 miljoner. Samtidigt tror folk att de är affärsänglar bara för att de äger en bostadsrätt innanför tullarna”, säger David Karlsson och pekar på att många entreprenörer som cashat in nu trycker in pengarna i nya startups vilket ytterligare bidrar till det heta investeringsklimatet:

“Det finns väldigt mycket pengar där ute. Ofta är investeraren ännu sämre förberedd jämfört med entreprenören i de tidiga rundorna”, konstaterar han.

David Karlsson, aktiechef på Carnegie.

Lena Apler har redan tröttnat på de hon kallar för livsstilsentreprenörer som är mer intresserade av en snabb exit än att bygga ett långsiktigt företag:

“Jag orkar inte träffa sådana där nybakade optimister från Handels som tror att det räcker med en powerpoint så får de 100 miljoner i värdering”.

Läs mer