Den svenska techbolaget Rebtel, som bland annat sysslar med att förmedla samtal och konkurrerar med Whatsapp och Skype, är på offensiven. Under våren meddelade bolaget bland annat att man vill ta in 190 miljoner kronor i riskkapital för att gasa.
“Med den finansieringen kan vi växa med 100 procent per år”, sade Magnus Larsson, vd på Rebtel, i april.
Nu står det klart att bolaget stärker ledningsgruppen. För att få fart på kundnöjdheten och få fler att välja Rebtel värvar bolaget Cecilia Englén, senast operativ chef på Sveriges Energi. Hon har sedan tidigare lång erfarenhet inom olika former av försäljning hos språkutbildningsföretaget EF.
“Det jag tar med mig från EF är det ständiga fokuset på användarupplevelsen. Vi ska vara bäst på att förstå våra användare - det är särskilt viktigt när ens målgrupp är spridd över hela världen och präglad av mångfald sett till etnicitet, bakgrund och kultur”, säger Cecilia Englén till Breakit.
På Rebtel ska hon bland annat arbeta med att öka rekommendationsgraden hos användarna – det vill säga få fler att rekommendera Rebtel till sina vänner. Bolaget har dessutom ett så kallat “activist-program”, som bygger på att vanligt folk kan arbeta med att rekrytera kunder till Rebtel. Detta görs via en särskild säljapp.
“Mitt fokus kommer vara att att vi ska komma så nära våra användare och på djupet förstå de communities de tillhör världen över."
Under 2016 växte omsättningen hos bolaget med knappt tio procent, till 725 miljoner kronor. Intäkterna kommer framför allt från förmedlade samtal från USA och Europa till utvecklingsländer.
Enligt vdn Magnus Larsson tog dock tillväxten fart under slutet av året och man siktar på en tillväxt på drygt 20 procent de närmaste åren.
Rebtel grundades 2006 av Hjalmar Winbladh och Jonas Lindroth.