Sök ikon

Musik-startupen Amuse värvar Idol-domaren Nikki Amini

Artikel bild
Nikki Amini. Foto: Press

Idol-domaren Nikki Amini ska bossa över musik-startupen Amuses globala marknadsföring.
"Vi vill ge makten över musiken tillbaka till artisterna”, säger hon.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Ni som följer musiktävlingen Idol är nog bekanta med Nikki Amini. Hon ingår i juryn som får deltagarna att skruva på sig av nervositet i fredagsfinalerna.

Nikki Amini gör betydligt mer än att fälla domar – och har ett nytt uppdrag på gång.

Hon blir chef för den globala marknadsföringen på företaget Amuse, som beskriver sig själva som världens första mobila skivbolag.

Bolaget som grundades förra året har kort och gott bestämt sig för att förändra och göra musikindustrin enklare. Om du som artist saknar ett skivbolag och vill släppa en låt kan du göra det genom att ladda upp din musik i Amuse-appen.

Amuse ser i sin tur till att låtarna når streaming- och nedladdningstjänster utan kostnad, exempelvis Spotify. Artisterna äger själva sin musik och kan följa intäkter och lyssningar genom appen. 

Nikki Amini  säger att det känns otroligt kul och inspirerande att få bli en del av teamet.

”Jag har varit i musikbranschen i många år och Amuse är den typen av startup som jag tror har potential att förändra hela industrin från grunden. Vi vill ge makten över musiken tillbaka till artisterna”, säger Nikki Amini

Bolaget har grundats av ett team med erfarenheter från spelare som Spotify, Universal Music, Stardoll och Warner Music.

Amuse använder sig även av algoritmer vars data uppges ligga till grund  för att bedöma om artisterna har potential att bli stora. När algoritmen hittar låtar som går bra försöker Amuse att signa artisten.   

Bolaget har plockar in runt 3 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Yubicos finanschef Mattias Danielsson, Johan Persson, tidigare produktchef på LeoVegas och Bassam Mattar, tidigare på TUI.

På investeringslistan återfinns även Jörg Mohaupt som investerare i Soundtrack your Brand och Beats samt Roshi Motman som är vd för Tigo i Ghana. 

Black Eyed Peas-stjärnan will.i.am gick nyligen in som delägare i bolaget.

”På plattformen har artisterna full kontroll över allt de publicerar samt full insikt i sina lyssnare, följare och fans. Det handlar om full transparens mellan alla inblandade. Amuse är skapat av artister för artister med all dagens teknik i bakgrunden, och det märks”. sa han då.

Läs mer