Sök ikon

Zalando-chefen: Så rekryterar och behåller du dina topptalanger

Artikel bild
Stacia Carr.

Hur rekryterar du smartast och hur behåller du egentligen dina topptalanger?
E-handelsjätten Zalandos chefsingenjör Stacia Carr gav svar på tal – och delade med sig av frågan hon alltid ställer vid intervjuer.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Breakit träffar Stacia Carr på Soundtrack Your Brands kontor i Stockholm. Hon har rollen ”head of engineering” på den tyska e-handelsjätten Zalando, vilket innebär att hon ansvarar för företagets ingenjörer. 

Stacia Carr är på plats för att delta i en panel tillsammans med andra teknikchefer rörande ämnen som företagskultur, rekrytering och byggandet av starka bolag.

Stacia Carr arbetar för stunden med ett nytt projekt som hon beskriver som "en startup inom Zalando". Hon leder ett team som arbetar med att ta fram lösningar som gör det lättare för kunden att beställa rätt storlek på sina varor. 

Det handlar bland annat om algoritmer som läser in data från köp och returer för att rekommendera kunderna rätt storlekar. 

Hittills har Zalando fokuserat på skor, men nästa steg blir att blicka mot kläder. Framöver vill man använda 3D-teknik för att erbjuda kunderna hjälp vid shoppingen.

”Det är nog ett av de mest utmanande områdena, vi vet att folk kan scanna sin kropp med mobilen, men hur får vi dem att göra det? Vi håller på och försöker lösa det”, berättar Stacia Carr.

Stacia Carr har som mest bossat över 1.000 ingenjörer – då lär man sig en hel del om rekryteringar. Breakit bad henne att dela med sig av sina bästa råd för hur du lockar till dig – och behåller din toppkompetens. 

De tre guidande principerna 

Stacia Carr pekar på tre guidande principer vid rekryteringar – syfte, autonomi och skicklighet: 

"Om du vill arbeta på ett ställe där någon säger åt dig vad du ska göra är det här inte platsen för dig. Vi förväntar oss att du kommer hit redo att ta beslut och redo att lära. Utöver att vara på det vinnande laget, som lockar många, vill man veta att man kommer tills en plats där man kan fortsätta utvecklas."  

Var synlig och leta i dina egna nätverk

Även när du (företaget) blir större är det dina egna nätverk där de bästa kandidaterna kommer ifrån. Många av våra rekryterare jobbar med våra anställda.

"Du vet aldrig var du hittar bra talanger så håll dina ögon och öron öppna. Jag är ett stort fan av att skapa relationer med universitet och institutioner där personer kan hänga med ditt företag utan att det är en intervjusituation. Hacker-day är ett bra sätt där man kan lära känna människor och samtidigt ha kul."

Ställ rätt frågor

"Du kan ha de bästa programmeringskunskaperna men om du inte brinner för utmaningen och har viljan att göra vad som krävs för att lösa problemet kanske du inte är rätt person för jobbet."

"Jag brukar alltid ställa frågan 'Vad är din största livsdröm och vad har du gjort för att uppnå den?'. Det ger en spännande insyn till hur människor bemöter utmaningar och om de är envisa och villiga att ta sig an en utmaning."

Bjud in människor 

"Vi sänder ut anställda till olika event, men bjuder även in till företaget. Vi har ett program som kallas Zalando Build där vi bjuder in startups för att testa sina ideeér inom Zalandos organisation. Vi har även ett stort open source-projekt för att locka folk som är intresserade av att lösa de problem vi hanterar."

Skapa en utvecklande miljö 

"Ingenjörer vill lära sig nya saker och ny teknik. Om du kan skapa en miljö där det dessutom gynnar dina kunder är det en win-win situation. "

Ge dina anställda frihet

Zalando tillåter människor att rotera i team och uppmanar dem att inte jobba med samma projekt jämt. Vi har ett program som heter Slingshot där anställda kan pitcha ideér och lösningar på kundproblem. Det kan du göra en gång i kvartalet till vår styrelse och därefter får du lägga 20 procent av din arbetstid till att lösa problemet.

Visa att det är okej att misslyckas

Skapa en miljö där dina anställda vet att det är okej att misslyckas, där det är en del av läroprocessen, och att de förstår att misslyckanden faktiskt bidrar till allas resa.

"Jag tror att det är nyckeln för att försäkra sig om att människor både stannar med dig och är engagerade i att lösa kundproblemen."

Våga släppa taget

Försök inte att hålla fast vid människor av fel anledning. Alla har sin egen resa och om miljön inte är bra för någon längre är det varken bra för företaget eller dem att försöka få dem att stanna. 

Det är viktigt att skapa en kultur av feedback tidigt i organisationen, att försöka göra det senare är svårt.

Läs mer