Sök ikon

Yepstr gör rollspel av ungdomars karriärstart – får in 10 miljoner kronor

Artikel bild
Teamet bakom Yepstr. F.v: Jimmy Hagelfors, Kevin Kamimura, Charlotte Andersson, Sofie von Krusenstierna, Gustav Ahlberg, Jacob Rudbäck. Foto: Press.

Yepstr har lockat 10.000 ungdomar till sin tjänst.
Nu får bolaget in nya miljoner i riskkapital – och stärker styrelsen med en rad tunga namn.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Yepstr har hittat en egen nisch inom den heta småjobbsbranschen. Istället för att vara en plattform där du kan få hjälp med vilket uppdrag som helst har startupen endast ett fåtal enklare tjänster i portföljen, exempelvis trädgårdsskötsel och barnpassning. Bolaget begränsar dessutom sina “yeppar” – personerna som genomför uppdragen – till ungdomar mellan 15 och 21 år.

Det gör att bolaget kan hålla låga priser jämfört med konkurrenterna, menar Yepstr-grundaren Jacob Rudbäck.

“Vi har gjort så att vi sätter ungdomarnas löner efter fackförbundens rekommendationer för sommarjobbare. Sedan tar vi 8 procent extra av kunden”, säger han.

Startupbolaget har dessutom hittat en lösning som gör att man inte behöver ta något arbetsgivaransvar för mindre uppdrag mellan privatpersoner.

"I bland annat Sverige, Tyskland och USA funkar det så att en privatperson kan betala en annan en viss summa pengar varje år utan att det tillkommer arbetsgivaravgifter. Så länge man inte betalar en enskild individ över 10.000 på ett år är det inga problem”, säger Jacob Rudbäck.

“Vi funkar bara som en plattform. Vi skulle aldrig kunna vara arbetsgivare åt 200 miljoner ungdomar världen över."

Bolaget har under sina första 2,5 år lyckats locka till sig 10.000 "yeppar" över hela landet. En lite speciell funktion i appen är att man låter ungdomarna “levla upp” när de arbetar, nästan som om de vore karaktärer i ett datarollspel. Är man 15 år och registrerar sig i appen börjar man med en lön på 75 kronor i timmen. Utför man ett antal uppdrag kan man nå nästa nivå och få en löneförhöjning. Vid nivå fem får man möjligheten att ta uppdrag från företag och inte bara privatpersoner.

“Gameification används idag mest för att pracka på folk mer skräp. Vi ville använda det för att hjälpa ungdomar att komma ut i arbetslivet istället. Vi har nu en del ungdomar som jobbar mer för erfarenhetspoängen än för lönen. Längre upp i pyramiden kommer det en del häftiga grejer. Men det håller vi lite mer hemligt”, säger Jacob Rudbäck.

Bolaget har växt med över 40 procent de senaste månaderna och nu har man dessutom precis landat dryga 10 miljoner kronor i ny finansiering.

“Först ska vi nå break even med de här pengarna, så vi inte är beroende av mer kapital. Sedan ska vi visa att konceptet funkar utomlands också. Kan vi testa det här i till exempel någon by i USA och visa att det funkar ännu bättre där har vi ett riktigt starkt case. Då kommer vi ta in mer pengar och verkligen trycka på gasen”, säger Jacob Rudbäck.

Vilka som har investerat i kapitalrundan vill han inte avslöja. Men efter rundan stärks styrelsen med tre digitala profiler: Johan Svanström, vd för Hotels.com, Stefan Öberg, vd för Tradera och Ebay Sverige samt mediekoncernen Schibsteds investeringsarm, representerad av Richard Sandenskog.

Yepstr backas sedan tidigare av bland annat redarkungen Dan Sten Olsson.

Läs mer