Sök ikon

Är nästa stora Instagram-revolution bara runt hörnet?

Artikel bild

Instagram har vuxit explosionsartad som marknadsföringskanal för influencers. Men det har funnits ett stort problem – det har inte gått att länka till produkterna i bilderna.
Nu kan det vara på väg att ändras.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Instagram har vuxit enormt under de senaste åren och har i nuläget över 800 miljoner aktiva användare. Det har naturligtvis gjort plattformen enormt intressant för annonsörer och influencers.

Den svenska profilen Kenza drar exempelvis in miljoner med hjälp av sin popularitet på plattformen.

Tävling: Signa upp på Breakits nyhetsbrev - vinn heta tech-prylar

Men användare på Instagram har alltid haft ett stort problem: det är svårt att länka från plattformen. Förra året lanserades förvisso Instagram Stories som gjorde det möjligt att swajpa uppåt och på det sättet länka till en sajt. Men med bilder går det inte.

Nu tar Instagram nästa steg. Och det kan, faktiskt, förändra allt för annonsörerna.

Instagram har nu bekräftat för den amerikanska sajten Techcrunch att man rullar ut funktionen “shoppable posts” - shoppinginlägg fritt översatt.

LÄS MER: Stjärnornas mardröm på Instagram - följarna försvinner

Tanken är att produkter i bilder ska bli klickbara. Användarna kan klicka på produkterna de är intresserade av, kika närmare på den och kolla priset, utan att behöva lämna Instagram-appen.

Eftersom det inte är tillåtet med länkar i bildtexter på Instagram blir funktionen det snabbaste sättet för annonsörer att få in användare till deras näthandel.

Läs mer: Splay värvar stjärnor från värsta konkurrenten

Tidigare har annonsörer varit tvungna att använda sig av en tredje part och tvingat användarna att lämna Instagram för att kunna titta på deras produkter. Det slipper man alltså nu.

Annonsörerna som använder “shoppable posts” funktionen får också tillgång till statistik och kan se hur många som kan se deras inlägg och hur många som klickar sig vidare in i inläggen.

Instagram började testköra funktionen hos ett fåtal amerikanska konton i november förra året och rullar alltså ut den till flera under veckan. Först ut att testa på tekniken är de amerikanska företag som använder sig av e-handelplattformen Bigcommerce.

När shoppable posts kommer till oss här i Sverige är ännu inte klart. Men eftersom 80 procent av Instagrams användare finns utanför USA bådar en eventuellt succé för att tekniken även kommer att nå Sverige inom kort.

Läs mer