Sök ikon

Slipper vi skruva nu? Ikeas historiska beslut kan ändra allt

Artikel bild
Stacy Brown-Philpot, vd för Taskrabbit, och Ikeas koncernchef Jesper Brodin. Foto: Ikea, TT.

Vad ska Ikea med 60.000 frilansare till? Breakit reder ut möbeljättens intåg i plattformsekonomin med köpet av Taskrabbit.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Under torsdagskvällen avslöjade Recode Ikeas senaste drag – något som nu är bekräftat. Ikea köper Taskrabbit, en startup baserad i San Fransisco.

Men vad betyder affären? Och varför görs den? Först lite fakta.

Taskrabbit i fyra punkter

1. Bolaget har, med hjälp av omkring 400 miljoner kronor i riskkapital, blivit en av USA:s hetaste startups inom den så kallade gigekonomin.

2. På plattformen kan kunderna snabbt köpa in hjälp med vardagstjänster (exempelvis städning, leveranser och enklare hantverk) från frilansande arbetare.

3. Recode uppger att Taskrabbit i dagsläget har 60.000 anslutna frilansande arbetare. Företaget ska vara lönsamt.

4. Ikea har sedan tidigare ett pilotprojekt tillsammans med Taskrabbit i Storbritannien, och plattformen har aktivt marknardsfört att deras frilansande arbetare kan hjälpa till just med att skruva ihop möbler från Ikea.

Recode tolkar förvärvet som ett tecken på att Ikea vill biffa upp sitt kundtjänsterbjudande, och bättre kunna konkurrera med Amazon.

"Folk är villiga att betala"

Henrik Aspén, partner på Verdane, gör en liknande analys.

”Det är en logisk affär som stärker Ikeas känrverksamhet. Folk vill ha det enklare och enklare, och detta blir ett sätt för Ikea att säkerställa att även personer som behöver hjälp fortsätter att handla på Ikea”, säger han till Breakit.

Redan i dag säljer Ikea servicen monteringshjälp. Men det är dyrt. Först kommer en ”uppstartskostnad” på 599 kronor. På det läggs en avgift beroende på vad det är som ska skruvas ihop.

En byrå med fler än fem lådor kostar 499 kronor att få ihopsatt. Totalt landar det alltså på nära 1100 kronor, vilket är mer än vad många byråer från Ikea kostar.

Det låter helt enkelt inte särskilt konkurrenskraftigt, varvid de flesta kunder väljer att helt enkelt sätta ihop möblerna själva – med varierande grad av framgång.

via GIPHY

”Jag vet själv hur det är, när man ska skruva ihop någon byrå samtidigt som man har småbarn omkring sig. Folk är villiga att betala för det, men samtidigt blir det svårare och svårare att få tag på hantverkare. Ikea har alltid handlat om ett extremt genomtänkt logistikflöde, och detta blir ju ett sätt att addera en sista pusselbit i det”, säger Henrik Aspén på Verdane.

Vad säger Ikea?

Från Ikea motiverar man köpet i ett skriftligt uttalande.

”I ett snabbrörlig miljö för handel försöker vi ständigt utveckla nya produkter och tjänster som kan göra våra kunders liv lite lättare. Att gå in i delningsekonomin gör det möjligt för oss att stödja det”, säger Jesper Brodin som sedan i våras är koncernchef för Ikea.

Han tillägger att Ikea ska "lära sig av Taskrabbits digitala expertis". Detta samtidigt som Ikea kan tillhandahålla flexibla – och inte för dyra – lösningar som ”möter behoven hos dagens kunder”.

Bolaget känner sannolikt också pressen från Amazon, världens största e-handelsbolag. Jeff Bezos jätte aviserade i maj en offensiv inom just möbelsegmentet.

Fortune konstaterade i en artikel om Amazons inbrytning att många onlineaktörer erbjuder "white-glove delivery”, vilket betyder att möblerna monteras på plats i ditt hem av leveranspersonalen.

Mot den fonden är Ikeas startup-köp att betrakta som en nödvändighet, för att inte bli ifrånkörda av konkurrenter med bättre service på den amerikanska marknaden. 

"Man ska ha full respekt för att både Amazon och Ikea är väldigt duktiga på vad de gör. Ikea är förnuftiga nog att bara investera i saker som verkligen stärker deras kärnbusiness", säger Henrik Aspén.

Recode uppger att bolag som Yelp och Google har visat intresse för att köpa Taskrabbit under den senaste tiden. Det talar för att Ikea har fått punga ut rejält för att erbjuda sina kunder möjligheten att aldrig mer behöva skruva ihop innehållet i bolagets platta paket på egen hand.

Avito-veteranen: "Utmaningar med affärsmodellen"

Christoffer Norman på Northzone, tidigare operativ chef på den ryska Blocket-klonen Avito, har följt Taskrabbit och dess konkurrenter under flera år.

I Ryssland är just privatpersoner som erbjuder sig att åka till Ikea, köpa varor åt dig och sätta ihop dem på plats i ditt hem, ett stort fenomen på Avito. 

Christoffer Norman att modellen i sig är lovande, men att många av servicemarknadsplatserna har haft svårt att få till en fungerande affärsmodell. 

Bolagen har stora kostnader för att garantera att deras tjänsteutövare håller måttet. Personerna som säljer tjänsterna vill samtidigt behålla en så stor del av kakan själva. Många av plattformarna har också höga kostnader för att ragga kunder, alltså beställare.

”Antagligen kommer Ikea att pusha ut möjligheten att få möbler levererade och ihopsatta till sina kunder. Ikea kan på så sätt komma in med efterfrågan i plattformen”. 

Vad tror du att Ikea betalar?

”Jag vill inte spekulera i det. Men även om många av serviceplattformsbolagen har haft utmaningar med affärsmodellen så får Ikea här tillgång till en väl genomarbetad produkt och en stor bas av existerande serviceutövare, något som kostar mycket pengar och tar mycket tid att bygga upp”.

Känner du igen Taskrabbits affärsidé? Det finns faktiskt ett svenskt bolag som har exakt samma idé – läs om dem här

Läs mer