Kenza Zouiten slog igenom med sin blogg som 16-åring. I dag, nio år senare, är hon en av Sveriges största så kallade influencers. Hon gör löpande betalda samarbeten med företag, speciellt på Instagram.
Och affärerna går lysande för den nygifta 25-åriga influencerdrottningen.
Hennes privata bolag, från vilket reklamsamarbeten på Instagram och hennes blogg faktureras, har precis lämnat sin årsredovisning till Bolagsverket.
Intäkterna landade på 4,6 miljoner kronor. Det är en liten försämring jämfört med föregående år, då motsvarande siffra var 5 miljoner kronor. Värt att notera är att bolaget har dragit in 20 miljoner kronor de senaste fyra åren.
Bolaget har blott en anställd, sannolikt Kenza Zouiten själv. Lönekostnaden uppår till knappt drygt 1,5 miljoner kronor (i den siffran ingår arbetsgivaravgifter).
Det indikerar en månadslön på knappt 100.000 kronor för Kenzas bloggande och instagrammande. Som jämförelse deklarerade hon en inkomst på 1,3 miljoner kronor under 2015, vilket motsvarar en månadslön på 108.000 kronor i månaden.
När övriga kostnader har dragits av redovisar Kenzas bolag en ren vinst på 2,4 miljoner kronor. I bolagets kassa, vid räkenskapsårets utgång, fanns 8,5 miljoner kronor.
Sedan ett par år tillbaka driver Kenza Zouiten det H&M-backade modebolaget Ivyrevel tillsammans med sin make Aleks Subosic samt Gustav Springfeldt och Dejan Subosic.
Instageddon: Förändringar på gång
Sociala medier som Instagram, Youtube och Facebook har gjort ett antal unga svenskar förmögna. Annonsörer, stora varumärken som vill nå en ung publik, betalar bra för att profilerna ska marknadsföra just deras produkt.
Men en rad förändringar är på gång just gällande Instagram. Här är de viktigaste:
1. Guldåldern på Instagram över?
Instagram ägs av det börsnoterade bolaget Facebook, som köpte upp appen 2012 för åtta miljarder kronor. För att tjäna pengar på Instagram säljer bolaget annonser som dyker upp i folks flöden. Det går även att sponsra enskilda inlägg, för att de ska nå fler.
Nu vittnar många om att den organiska räckvidden (icke-betald räckvidd) dramatiskt minskar på Instagram. Influcencer-profilerna kan snart tvingas att köpa till sig räckvidd för att klara att leverera det engagemang som annonsörerna vill ha – läs mer här.
2. Stjärnorna måste tagga reklam
Tidigare har det varit upp till var och en att märka upp sponsrade inlägg. Lagen i Sverige kräver att reklam märks upp så att det tydlig framgår att någon betalat, men på Instagram har det varit lite si och så med det.
Tidigare under hösten införde dock Instagram en standardiserad reklammärkning, som alla plattformens profiler måste använda om de fått betalt för ett inlägg.
Det är ett sätt för Instagram att ge annonsörerna tillgång till data kring hur deras köpta inlägg presterar. Det är också ett sätt för företaget att ta kontroll över den miljardmarknad som växt fram på deras plattform – läs mer här.
3. Krig mot Insta-robotarna
Många stjärnor har byggt upp sina konton genom så kallade bottar. Det handlar om tjänster som mot betalning sätter små datorprogram på att dygnet runt lajka, kommentera och följa/avfölja andras konton eller bilder. Målet: Att dra in så mycket trafik och nya följare som möjligt till det egna kontot.
Instagram för nu ett krig mot bottarna.
För en del stora profiler, och deras annonskunder, kan detta bli ett uppvaknande. För en inte helt oansenlig del av det engagemang som profilernas konton har genererat kan i själva verket bestå av bottarnas fejktrafik – läs mer här.