“De svenska storbankerna har utnyttjat sina kunder i åratal med ändlösa avgifter och skitdålig teknologi.”
Nikolay Storonsky skräder inte direkt orden.
Citatet är hämtat från ett pressmeddelande där hans bolag, Revolut, skriver att man vill ta sig in på den svenska marknaden.
Bolaget ser sig själv som ett mobilt alternativ till de traditionella bankerna. Appen låter användare sätta upp ett konto som laddas med pengar. Sedan använder man ett tillhörande kort för att köpa saker, precis som vilket betalkort som helst. Ett av bolagets centrala argument är att man i tjänsten ska kunna använda kortet världen över med 120 olika valutor, utan några avgifter. Man kan även få en översikt över sina utgifter – i likhet med den svenska appen Tink – och skicka pengar mellan användare över statsgränser.
På två år har bolaget lockat till sig över 850.000 kunder användare i 42 europeiska länder.
I pressmeddelandet skriver bolaget att man redan har 5.000 användare i Sverige och räknar med ytterligare 15.000 innan årets slut.
“Revolut är här för att avbryta bankirernas fest och ge det svenska folket ett innovativt, teknikfokuserat bankalternativ”, säger Nikolay Storonsky.
Exakt var någonstans ens pengar hamnar när man skickar dem till sitt Revolut-konto, om det är i Storbritannien eller Sverige, framgår inte av bolagets pressmeddelande. Hos Finansinspektionen har bolaget tillstånd för “Gränsöverskridande verksamhet med penningöverföring” och “Elpengar”. Bolaget har i dagsläget inget svenskt aktiebolag utan opererar från sitt brittiska bolag Revolut limited.