Sök

Ubers förare i Sverige får billigare försäkring – om kunderna är nöjda

UberFörsäkringar

Bildmontage. Foto: Eric Risberg/AP/TT samt creative commons.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Taxigiganten Uber inleder ett nytt samarbete med försäkringsföretaget If.

Har du någon gång åkt i en Uber-taxi har du sannolikt sett betygsystemet för förarna. Så fort resan är avslutad blir man som kund ombedd att ge sin förare mellan 1 och 5 stjärnor.

Betygsystemet har under lång tid använts för att rensa ut dåliga förare från systemet. Har man för lågt snittbetyg blockas man från att köra.

Nu får förarna ytterligare en morot att nå den femte stjärnan.

Tillsammans med försäkringsbolaget If lanserar nu Uber försäkringar där premien baseras på förarens betyg. Ju nöjdare kunder, desto billigare försäkring.

“Vi är mycket glada över samarbetet med Uber. Det ligger helt i linje med Ifs ambitioner att utveckla och anpassa traditionell försäkring till den digitala världen. Stora delar av transportsektorn kommer i framtiden att vara digital, och vi ska vara där våra kunder är”, säger Jonathan Fransson, produktchef Företagsfordon, If Sverige.

Hur stora skillnaderna blir för en fyrstjärnig och en femstjärnig förare framgår däremot inte.

"Våra förare behöver moderna försäkringslösningar som är flexibla till deras behov. Därför är vi mycket glada över att ha hittat en försäkringspartner som strävar efter att genom teknikbaserade försäkringslösningar ta kommersiell bilförsäkring in i nästa århundrade", kommenterar Ubers försäkringsansvarige Curtis Scott.

Läs mer