Minns ni när Ipaden kom? Den första gången världen fick se den nya surfplattan var när Steve Jobs klev upp på scenen på en presskonferens i San Francisco i januari 2010.
På andra sidan Atlanten satt ett gäng pressade svenska mediechefer och tittade på. De gillade ”paddan” som den kom att kallas i folkmun. Många mediebolag trodde att läsplattan var innovationen som skulle rädda mediebranschen.
Ett av dem var Bonnier, Sveriges största, äldsta och mäktigaste mediehus. Björn Jeffery och Emil Ovemar var två av de anställda på Bonnier R&D, den del av Bonnier som skulle modernisera resten av företaget. Duons uppdrag, Björn var omvärldsanalytiker och Emil var UX:are, var enkelt att formulera: Hitta sättet att göra magiska användarupplevelser till Ipaden som kan ta Bonniers tidningar och magasin in i framtiden.
Men ut kom något helt annat.
De två arbetskamraterna satt på kontoret på Sveavägen och valde att strunta i att deras arbetsgivare råkade vara dominerande inom bok- och tidningsutgivning.
Vad skulle de skapa för produkt om de istället utgick från en Ipad?
”Vi började titta på vad barn gjorde med den här apparaten, och såg att det redan höll på att börja hända”, minns Björn Jeffery.
De började leta efter förvärv. Men inga fanns att hitta.
”Först tänkte vi att vi kanske var för sena på bollen. Men snart insåg vi att det var tvärtom, vi var väldigt tidiga. Vi bestämde oss för att testa att göra det själva”, säger Björn Jeffery.
Hoppar av – på grund av utmattning
Resten av sagan Toca Boca är välkänd. Projektet blev ett bolag, som blev en succé. Småbarnen (och deras föräldrar som fick en digital barnvakt) älskade spelen. ”Toca Hair Salon” och ”Toca Doctor” är två av titlarna som satte bolaget på kartan.
2016 såldes hela bolaget till det kanadensiska börsnoterade leksaksföretaget Spin Master.
Än i dag dominerar bolagets spel barnlistorna i USA.
Men för Björn Jeffery tar sagan slut i dag. Han avgår som vd, på grund av hälsoskäl kan Breakit berätta.
”Jag är inte sjuk, men jag är trött och utmattad. Jag klarar inte att göra det här jobbet på det sättet som jag skulle vilja, och därför väljer jag att lyssna på min kropp och kliva av innan det går för långt”.
Hur allvarligt är det?
”Det är tillräckligt allvarligt för att jag inte ska kunna göra ett bra jobb som vd. Däremot är jag inte utbränd eller har utmattningssyndrom. Jag är trött och behöver ett break bara".
De anställda fick informationen på tisdagsmorgonen, amerikansk tid.
”Det kändes mest sorgligt, men jag berättade som det var för alla. Jag har velat vara en öppen och transparent vd, och jag ville vara det i denna situation också”, säger Björn Jeffery.
Nu ska han ta en paus, innan nästa steg i livet kan ta form. Björn Jeffery och hans fru har också precis fått sitt andra barn.
”Vi är på all time high”
Trots den allvarliga situationen ger Björn Jeffery ett samlat intryck när Breakit når honom i San Fransisco. Han konstaterar att det på ett sätt är en bra tidpunkt för honom att lämna företaget som har hållit honom sysselsatt den största delen av dygnet i sju år.
Här i Sverige må kidsen till viss del gått vidare till andra appar. Men i USA, Toca Bocas största marknad, går det som tåget, enligt Björn Jeffery.
”Bolaget har aldrig gått bättre, vår appförsäljning är på all time high – vi dominerar barnlistan totalt i USA – och vi har dessutom precis lanserat konsumentprodukter på Target”.
Bonnier har genom åren inte låtit anställda få bli delägare i nya projekt.
Så var det även med Toca Boca. Trots att bolaget blev en sådan succé fick de två grundarna inte en spänn när det såldes 2016.
Hur hanterar man en sådan sak?
Hade Björn och Emil dragit igång bolaget som en egen startup hade de blivit mångmiljonärer. Men, å andra sidan hade de kanske inte möjligheten – eller modet – att satsa allt som egna entreprenörer. Sådana tankar kan hålla även den bäste vaken om natten.
Hur tänker du kring det där i dag, med tanke på vad hänt?
”Det var ju en premiss som både jag och Emil köpte in i tidigt. När vi startade detta visste vi heller inte var det skulle ta vägen. Hade jag vetat att Toca Boca skulle växa till något så enorm stort, jag menar vi är större än Nickelodeon i USA, hade jag kanske tänkt lite annorlunda när jag satt där på Sveavägen för sju år sedan”, säger Björn Jeffery och fortsätter:
”Det är klart att jag har grämt mig över det där historiskt, men inte en dag som denna. Det var mer under försäljningsprocessen. Men det är verkligen inte synd om mig. Jag har fått möjligheten att flytta till USA och driva bolag här. Det har gett mig väldigt mycket”.
Vad har du för tankar om framtiden?
”Jag måste ha ett break, och pusta ut. Sedan vet jag inte, vi får se helt enkelt. Jag har säkert några bolag kvar i mig, antingen egna eller i form av att hjälpa andra”.
Breakit gjorde i våras en artikelserie kallad "Startuplivets baksida", om problemen som kan komma på köpet med att driva bolag. Missa inte den – du hittar alla artiklarna här.
Rättelse: I denna text fanns tidigare formuleringen "Bonnier har, med ytterst få undantag som exempelvis KIT, inte låtit anställda få bli delägare i nya projekt". Den var felaktig.
KIT:s chefredaktör Robert Brännström poängterar att KIT:s grundare inte var anställda av Bonnier när de sjösatte företaget. Han uppger att de inte heller hade någon aning om att Bonnier Growth Media skulle investera 50 miljoner kronor i KIT när de startade bolaget.